بالا گرفتن جنجال بر سر گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1119

توسطچنگیز ورزی

معاون وزیر امور خارجه، مجید تخت روانچی، اعلام کرد که روند قانونی گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران همچنان در جریان است، اما سخنگوی این وزارتخانه این گزارش را تکذیب کرد. در مصاحبه ای با ایلنا در ۶ نوامبر، تخت روانچی گفت که با بهبود روابط با اتحادیه اروپا، “اکنون بسیار اهمیت دارد که دفتر اتحادیه اروپا در پایتخت ایران گشایش یابد.” او همچنین افزود:”وقتی کار وارد یک فضای همکاری بیشتر می شود، طبیعتاْ شما نمی توانید کار را به یک سفیر اروپایی بسپارید. چرا که خودش به اندازه کافی در حوزه دو جانبه مشغول است، و نمی تواند به امور مناسبات موجود میان ایران و اتحادیه اروپا رسیدگی کند.”

با این همه، در ۷ نوامبر، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه بهرام قاسمی در کنفرانس خبری هفتگی خود، موجب جنجال بر سر اظهارات تخت روانچی شد. او اعلام کرد که هنوز «نظر دقیق و جامعی» در خصوص گشایش چنین دفتری در تهران در آینده نزدیک وجود ندارد. قاسمی همچنین گفت: “مذاکرات با اتحادیه اروپا گسترده، طولانی، وقت گیر و پیچیده است. اما مذاکرات برای یافتن زمینه های مشترک برای همکاری به خودی خود مثبت هستند.”
این اظهارات ضد و نقیض دو هفته پس از آن اعلام شد که محافظه کاران در ایران اعتراضات خود را علیه قطعنامه مصوبه ۲۵ اکتبر از سوی پارلمان اروپا اعلام کردند. این قطعنامه خواستار عادی سازی روابط با ایران شده بود. محمد جواد لاریجانی رییس شورای حقوق بشر قوه قضاییه ایران در روز ۲۶ اکتبر این قطعنامه را به باد انتقاد گرفت و گفت: “آنها باید بدانند که دستگاه قضایی قطعا اجازه نمی دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تأسیس شود.”
این قطعا نخستین بار نیست که یک سیاستمدار دست راستی به نحوی در مخالفت با سیاست های حسن روحانی که دال بر بهبود روابط با کشورهای غربی است، سخن می گوید. در مقابل اما اصلاح طلبان موضعی حمایتی نسبت به گسترش روابط دو جانبه با دیگر کشورها اتخاذ کردند.
در ۷ نوامبر، در تیتر صفحه اول روزنامه اصلاح طلب شرق اینگونه آمده بود: “چراغ گشایش دفتر اتحادیه اروپا”. در شرق چنین آمده بود: “دولت حسن روحانی چند ماه دیگر زمان دارد تا تابوشکنی های دیپلماتیکش را [از طریق گسترش مناسبات دیپلماتیک با کشورهای غربی] به انجام برساند.” شرق در خصوص موارد قبلی تابوشکنی در اعاده مناسبات با کشورهای غربی، به مکالمه تلفنی تاریخی بین روحانی و رییس جمهور ایالات متحده باراک اوباما در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ و همچنین بازگشایی سفارت انگلیس در تهران در ۲۳ آگوست ۲۰۱۵ اشاره داشت.
روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز از این حرکت پشتیبانی کرده و نوشت: ” نیاز به بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا پس از تعاملات اروپا با ایران و توافق هسته ای در پایتخت کشورمان بیش از همیشه احساس می شود”.
علاوه بر اهمیت سیاسی عادی سازی مناسبات دیپلماتیک با اتحادیه اروپا، چنین حرکتی می تواند از اهمیت اقتصادی برای دولت روحانی و سیاست اقتصادی “درهای باز” از سوی دولت او برخوردار باشد. روزنامه دنیای اقتصاد در مصاحبه با منصور معظمی معاون وزیر صنایع، معدن و تجارت در تاریخ ۷ نوامبر، بر این جنبه تمرکز داشت. معظمی اظهار داشت: “حضور هیئت نمایندگان کشورهای خارجی در ایران پس از به قدرت رسیدن دولت کنونی، در حال افزایش است.”
او افزود: “این هیئت ها برای ارزیابی شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود به ایران [در زمینه سرمایه گذاری و تجارت] می آیند. اما ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که همه مسائل اقتصادی بعد از توافق [هسته ای] با قدرت های جهانی حل شود.”
در عین حال، صاحب نظران آن سوی طیف سیاسی در ایران معتقدند که سیاست اقتصادی دولت روحانی در درمان زخم های به وجود آمده در اثر تحریم های بین المللی ناموفق بوده است. در همین زمینه روزنامه محافظه کار کیهان با تیتری تحت عنوان “حال اقتصاد خوب است اما روی کاغذ”، از سیاست های روحانی انتقاد کرد. این روزنامه نوشت: “آنها از یک سو می شنوند که رشد اقتصادی، به نزدیک شش درصد رسیده و از دیگر سو، برخی ماه هاست که حقوق نگرفته اند یا بخشی از حقوقشان را دریافت کرده اند.”

ترجمه شده از المونیتور


مسئولیت نوشته ها به عهده خود نویسنده است وسایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

چنگیز ورزی
چنگیز ورزی
روزنامه نگار ایرانی