سازمان ملل ونقض حقوق بشر در ايران

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=685

توسطسحر بيت مشعل

سازمان ملل متحد در سی ویکمین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو، که در تاریخ 2016/3/24 برگزار شد، ماموریت احمد شهید گزارشگر ویژه این شورا را برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، تمدید کرد.
آقای شهید از پنج سال پیش این ماموریت را آغاز کرده بود واکنون برای یک سال دیگر به این سمت انتخاب شد.

هرچند که گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد به دلیل مخالفت مقامات ایران نتوانسته است از نزدیک شاهد نقض حقوق بشر شود، اما طی این سال ها مصاحبه های فراوانی با کسانی انجام داده است که خود یا نزدیکان آنها قربانی اقدامات ضد بشری دستگاه های سرکوبگر جمهوری اسلامی شده اند.

با این حال او از از ژانویه 2015 تا سپتامبر همان سال 15 بار مکاتباتی با مسئولان ایرانی داشته اما تنها در یک مورد پاسخ دریافت کرده بود. که این خود نشانگر بی اعتنایی این نظام به مسائل حقوق بشری است.
به همین دلیل مقامات جمهوری اسلامی پس از تمدید ماموریت شهید واکنش شدیدی نشان داده اند. حسین جابری انصاری سخنگوی وزرات امور خارجه ایران در این زمینه این اقدام را “سیاسی” و بر مبنای “خصومت با ایران” قلمداد کرده است.

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود که در 2016/3/10 منتشر شده بود، تاکید کرد که آمار اعدام شدگان در سال گذشته شامل 966 نفر شد. این در حالی است که این آمار 10 سال قبل از این تاریخ شامل 91 نفر بود. با این حال این اعدام ها شامل مواردی از قبیل اعدام جوانان زیر18 سال بوده است.

گزارشگر سازمان ملل متحد همچنین تبعیض علیه زنان، سرکوب فعالان مدنی وعقیدتی از جمله اهل تسنن، و سرکوب اقلیتهای مذهبی و قومی، محدودیت آزادی بیان و نقض برخی از کنوانسیون ها وتعهدات بین المللی را در گزارش خود آورده بود.
او 291 مورد پیشنهاد اصلاحی به تهران ارائه کرد تا از شدت سرکوب مردم ونقض حقوق بشر بکاهد.

جرایمی که نظام ایران علیه مردم خود مرتکب می شود بعضا با فیلم، عکس ودیگر شواهد ملموس ثبت شده است. با این حال مقامات این رژیم می گویند این کشور در رعایت مسائل حقوق بشری در منطقه پیشتاز هستند.

اصغر جهانگیر رییس سازمان زندانها ومشاور قوه قضاییه ایران در حاشیه نشست سی ویکمین اجلاس شورای حقوق بشر گفته بود:” احترام به حقوق انسانی ورعایت حقوق شهروندی دو ویژگی مهم در زندانهای ایران است.”

اما دیگر هیچکس اینگونه اظهارات غیر واقع بینانه را باور نمی¬کند. طی سال های گذشته زندانیان فراوانی اعلام کرده اند که دچار شکنجه های طاقت فرسای فیزیکی وروحی زندانبان شده اند. و تعداد زیادی از زندانیان نیز از برخی محرومیت ها از جمله خودداری مسئولان از ارایه کمکهای پزشکی به بیمارانی که از بیماری¬های کشنده رنج می¬برند، و ممنوعیت ملاقات با خانواده ها پرده برداشته اند.

ایران از معدود کشورهایی است که از سوی سازمان ملل برای نظارت بر حقوق بشر در آن گزارشگر ویژه تعیین شده است. در واقع شدت فشارهایی که مقامات ایران بر ملت خود وارد می سازند به حدی است که این سازمان ناچار شده است از طریق این گزارشگر تلاش کند تا از نقض حقوق بشر در ایران جلوگیری کند یا در حد امکان این جنایتها را کاهش دهد.

با این حال مقامات ایران مانند هر رژیم خودکامه ودیکتاتور دیگر، مساله “توطئه” از جانب کشورهای دیگر را بهانه کرده سازمان ملل را به دست داشتن در آن متهم می کند.

این موضع در واقع بیانگر نسبت خودکامگی رژیمی است که علاوه بر سرکوب ونقض گسترده حقوق ملت خود، هر کس را که به این جنایتها اعتراض کند، دشمن تلقی می کند.
دایره این دشمنان از ابتدای تاسیس رژیم تاکنون آنقدر گسترده شده است که ملت¬های دیگر، اغلب کشورهای منطقه و بخش¬های عمده¬ای از خود مردم ایران را نیز شامل شده است.
آقای احمد شهید در واقع فقط به بخشی از جرائم نظام ایران که در داخل این کشور به وقوع می پیوندد در حد توان و با وجود محدودیت های فراوان می پردازد. اما اگر روزی سازمان ملل متحد تصمیم بگیرد برای دیگر جرائم این رژیم خارج از مرزهای آن گزارشگر تعیین کند، مردم منطقه در کشورهای مختلف ار جمله سوریه، عراق، یمن ولبنان پرده از کشتارهایی خواهند برداشت که این رژیم به صورت مستقیم یا از طریق دست نشاندگان خود مرتکب می شود.

سحر بيت مشعل
سحر بيت مشعل
حقوقدان