«رسانه» گزارش وضعیت ایران در ماه ژوئن 2024 میلادی را منتشر مى كند

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=3941

توسطإدارة التحرير

مؤسسه بین المللى مطالعات ایران «رسانه» گزارش وضعیت ایران در ماه ژوئن 2024 میلادی را منتشر کرد. این گزارش برای عموم مخاطبان و مخصوصا برای پژوهشگران توصیف بسیار دقیقی از بازه زمانی مورد نظر ارائه می دهد و ضمن ارائه تصویری درست از وضعیت ایران، اوضاع و تحولات گوناگون را مقایسه می کند. این گزارش از سه بخش تشکیل شده است که بخش اول به تحولات امور داخلی ایران می پردازد و بخش دوم مناسبات ایران با جهان عرب را مورد توجه قرار می دهد و در نهایت، بخش سوم روابط ایران با قدرتهای منطقه ای و بین المللی را به بحث و بررسی می گیرد.

در مورد تحولات داخلی ایران، ایران برای اینکه هر چه زود تر از مرحله انتقال قدرت عبور کند، تمام تلاشهای خود را برای برگزاری انتخابات بسیج کرد. از این رو، تمام تحولات ایران به نحوی با انتخابات مربوط می شود. برای بررسی تحولات ایران در ماه ژوئن، این موضوعات را پی می گیریم: روند انتخابات ریاست جمهوری، پرونده اقتصادی در انتخابات ریاست جمهوری، موانع دینی و قانونی بر سر نامزدی زن در انتخابات ریاست جمهوری، پدیده کار کودکان در ایران، تحولات برنامه فضایی و موشکی ایران.

مناسبات ایران با کشورهای عربی دچار رکود بود و تنها در چارچوب تشریفات دیپلماتیک خلاصه شد. در این میان وضعیت سوریه یک استثنا بود  که آن هم در چارچوب انتخابات خلاصه شد. از این رو، برای بررسی مناسبات ایران با این کشور عربی، به موضوع زیر می پردازیم: مراکز رأی گیری ایران در سوریه.. سیگنالها و نشانه های متناقض میان تبلیغات سیاسی و به رخ کشیدن سلطه نظامی.

در مورد روابط ایران با قدرتهای بین المللی باید گفت که با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا در یکسال برگزار می شود، حال و هوای انتخاباتی بر روابط فیما بین سایه انداخته است و جر و بحثها درباره مسائل اختلافی در خصوص امور منطقه ای و پرونده هسته ای، همچنان ادامه دارد. پرونده هسته ای ایران در مناسبات میان ایران و کشورهای اروپایی جایگاه محوری داشت. در موضوع تبادل زندانیان، نحوه تعامل با اقدامات تجاوزکارانه ایران بحث برانگیز شد. در این گزارش دو موضوع مورد بررسی قرار می گیرد که عبارتند از: انتخابات ریاست جمهوری و روابط آمریکا و ایران، ایران و اروپا؛ تبادل زندانیان و گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای.

إدارة التحرير
إدارة التحرير