تهدید آمریکا به بستن سفارت در عراق؛ اسباب و پیامدها

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=2496

ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر 2020 دولت عراق را تهدید نمود که اگر دولت عراق جلوی هجوم شبه نظامیان مورد حمایت ایران را نگیرد، آمریکا اقدام به بستن سفارت خود در این کشور خواهد نمود. این شبه نظامیان تهدیدی علیه سفارت آمریکا و دیگر کشورها و همچنین شرکت های لوجستیکی که نیازمندیهای سفارتخانه ها و نیروهای ائتلاف جهانی علیه داعش و نیز شرکت های نفتی در استانهای نفت خیز به حساب می روند.

نظر به جایگاه سیاسی و اقتصادی و جغرافیایی که عراق در استراتژی آمریکا دارد، این پرسش مطرح می گردد که آمریکا از این تهدید چه انگیزه ای دارد و تا چه حد در انجام آن مصمم است و پیامدهای احتمالی آن بر اوضاع امنیتی، اقتصادی و سیاسی عراق چه می تواند باشد.  واگر سفارت آمریکا در عراق بسته شود، کدام طرف سود خواهد برد و کدام طرف متضرر می گردد؟ و در دوره پیش رو، اوضاع عراق چه خواهد شد؟ و رویکرد و موضع آمریکا در مورد آینده عراق چیست؟

اولا- علل و انگیزه های آمریکا در مورد بستن سفارت

اینکه آمریکا تهدید کرده است که یکی از بزرگترین سفارتخانه های خود در دنیا را تعطیل می کند، می تواند انگیزه های پیدا و پنهانی داشته باشد. واقعیت این است که شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران از ابتدای سال 2020 بر تعداد و دامنه هجوم مسلحانه خود علیه اهداف آمریکایی افزایش داده اند و کاروان های نیروهای آمریکایی و نمایندگی های سیاسی و همچنین کاروان ها و تاسیسات نظامی ائتلاف جهانی علیه داعش و همچنین نمایندگی های سیاسی کشورهای عربی و اروپایی و قافله ها و تأسیسات سازمان جهانی غذا WFP که یک سازمان بین المللی است و کاروان های شرکت های نفتی در مناطق مختلف عراق از جمله اهداف این گروههای شبه نظامی بوده و هستند.

این شبه نظامیان تنها در سه ماهه اول سال 2020 یازده مرتبه هدف های آمریکایی و خارجی و بین المللی را با موشک کاتیوشا مورد هجوم قرار داده اند و این حملات در سه ماهه دوم سال 2020 م  به 19 مرتبه رسیده است یعنی حدود دو برابر نسبت به سه ماهه اول افزایش داشته است و سه ماهه سوم سال 2020 نیز شاهد افزایش این حملات بوده که 27 هجوم را ثبت نموده است.

براساس گزارشی که مؤسسه واشنگتن منتشر کرده است در سه ماهه اول سال 2020 کاروان ها و ماشین های باری مربوط به آمریکا و سازمانهای بین المللی 14 مرتبه طعمه مین های جاده ای شدند در حالیکه این پدیده در سه ماهه دوم امسال به 27 عملیات افزایش یافته است. و در طول دو ماه آگوست و سپتامبر ( فقط دو ماه) این نوع حملات به 49 مورد افزایش یافته است ( یعنی 24 مورد هجوم طی ماه آگوست و 25 هجوم طی ماه سپتامبر 2020)

این در حالیست که از دید برخی كارشناسان، انگیزه ناپیدای این تهدید در این واقعیت نهفته است که ترامپ از تکرار سرنوشتی که سفارت آمریکا در سال 2012 میلادی در بنغازی به آن دچار شد، بیم دارد. همچنین احتمال تکرار مساله گروگانها نیز می تواند از دیگر علل ناپیدای این امر باشد؛ مساله گروگانگیری در اوایل دهه هشتاد قرن بیست یکی از عللی بود که سبب شد کارتر در مقابل رقیب خود رونالد ریگان شکست بخورد و نتواند برای بار دوم قدرت را در اختیار بگیرد. این احتمال وجود دارد که ایران نیروهای تحت نفوذ خود را در عراق تشویق کند که با اشغال سفارت آمریکا کارمندان سفارت را به گروگان بگیرد تا از این رهگذر شانس برنده شدن ترامپ را تحت تأثیر قرار بدهد و در مقابل شانس نامزد دموکرات ها را بالا ببرد به این امید که با برنده شدن دموکرات ها، دولت آمریکا به توافق هسته ای بازگشته و به تحریمهای کمر شکنی که بنا به گفته روحانی 150 میلیارد دولار به اقتصاد ایران ضربه زده است، پایان دهد. طبق این دیدگاه دولت ترامپ تلاش دارد پیش دستی کرده و تهدید کند که در صورت هرگونه حمله، سفارت خود را در عراق تعطیل خواهد کرد تا با این روش امنیت سفارت خود را تأمین کند. هرچند که برخی از نویسندگان ایرانی این نظر را قبول نداشته و بر این باور هستند که ایران بسیار تلاش می کند که آرامش آمریکا را در خاک عراق بر هم نزند زیرا هرگونه فعالیت تنش زا سبب می شود که آمریکا علیه ایران و یا حامیان ایران در عراق به حمله نظامی دست بزند که این امر به نوبه خود، شانس پیروزی ترامپ در مقابل رقیبش جو بایدن از حزب دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو افزایش خواهد داد.

ثانیا: تلاشهای عراق برای کنترل بحران

دولت کاظمی تدابیر پیشگیرانه ای اتخاذ نموده است تا مبادا عراق به میدان جنگ میان ایالات متحده و ایران بدل شده و به وضعیت هرج و مرج برگردد. او در این راستا، نشست چهارجانبه ای با حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه تشکیل داد که همه قوا در این مورد اتفاق نظر دارند که تسلیحات فقط باید در اختیار دولت باشد و دامنه حضور شبه نظامیان در مناطق حساس کشور کاهش یابد. او از حکومت خواست تا برنامه خود را برای تقویت دولت و پاسداری از امنیت و استقرار عملی سازد.

صدور فرمان بستن دفاتر حشد الشعبی در فرودگاه بین المللی بغداد و برکناری دو فرمانده برجسته حشد شعبی مربوط به گردان خرسانی که به قتل ده ها تن در تظاهرات متهم است، و نیز برکناری حامد الجزائری و وعد القدو که از سوی آمریکا در لیست تروریست ها درج شده است، را می توان از مهمترین اقدامات امنیتی نام برد که برای تبدیل چهره های نامطلوب در حشد صورت گرفته است و به نوبه خود از تنش با آمریکا می کاهد.

کاظمی همچنین برای فراهم کردن یک چتر امنیتی برای سفارت خانه ها، به نهادهای امنیتی و مبارزه با تروریسم دستور داد تا تمام محلات بغداد را جهت بازداشت کسانی که منطقه سبز را مورد حملات موشکی قرار می دادند، جستجو نمایند. او همچنین با مستقر نمودن نیروهای ویژه در داخل منطقه سبز و صدور فرمان قاطع به تمامی نهادهای امنیتی در مورد ضرورت مقابله با شبه نظامیان، حضور نیروهای امنیتی در منطقه سبز را تقویت نموده است.

حکومت کاظمی برای جلوگیری از گسترش حملات شبه نظامیان به اهداف آمریکایی تنها به اتخاذ تدابیر و اقدامات داخلی اکتفا نکرده بلکه کاظمی وزیر خارجه این کشور یعنی فؤاد حسین را روز 26 سپتامبر 2020 به ایران فرستاد بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که سفر این مقام عراقی به ایران به خاطر این است که از ایران بخواهد تا شبه نظامیان مسلح را تحت فشار قرار دهد تا به حملات خود علیه سفارتخانه های کشورهای خارجی پایان دهند زیرا این ایران است که حملات شبه نظامیان علیه اهداف آمریکایی را تشویق و تامین مالی می کند.

همچنین رئیس جمهور برهم صالح طی نشستی با رهبران جریانها و احزاب شیعی مسأله تهدیدات آمریکا را با آنان در میان گذاشت که بر چندین محور استوار است: اولا، در صورتیکه اهداف آمریکا در عراق مورد هجوم قرار گیرد، سفارت آمریکا بسته خواهد شد.  در صورت وقوع چنین امری، این مسأله عراق را در شمار کشورهای دشمن آمریکا قرار خواهد داد که همزمان با آن 12 کشور دیگر سفارتخانه های خود را در عراق خواهند بست؛ مسأله ای که طبق تصریحات صالح کشور را در حالت انزوای بین المللی قرار خواهد داد. ثانیا همانطور که قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ترور شدند، سایر بزرگان شیعی و فرماندهان گروههای مسلح ترور خواهند شد. ثالثا، پایگاههای گروههای مسلح در معرض حملات هوایی گسترده قرار گرفته و به کلی تخریب خواهند شد. در این راستا رسانه ها اعلام کردند که واشنگتن به بغداد اعلام کرده است که در صورتیکه اهداف آمریکایی مورد حملات مسلحانه قرار گرفته و آمریکایی ها کشته شوند، آمریکا نیز تعداد 120 پایگاه در عراق را هدف حملات هوایی خود قرار خواهد داد. چهارم ، سیاستمداران و افرادی که با گروههای مسلح در راستای حمله به اهداف آمریکا نقشی داشته باشند، اموالشان مصادره و خودشان در سطح بین الملل تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

در پی نشست هایی که صالح ترتیب داد و نسبت به واکنش قطعی نظامی آمریکا هشدار داد، رهبران شبه نظامیان و جریانهای همسو با ایران به طور غیر منتظره ای مواضع خود را تغییر دادند و بلافاصله اعلام کردند که با هرگونه حمله علیه نمایندگی های سیاسی در عراق مخالف هستند زیرا که این امر می تواند اوضاع سیاسی در عراق را به آشوب بکشاند. طولی نکشید که هادی عامری و نوری مالکی و فالح فیاض در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حمله به نمایندگی های سیاسی را محکوم کردند. این نوع تغییر در لحن وادبیات این رهبران از نظر مردم عراق و کارشناسان یک تغییر غیر منتظره به حساب می آید زیرا قبلا این رهبران همیشه آمریکا را دشمن خوانده و به کارشکنی در خاک عراق متهم می کردند. جالب تر این است که گردانهای حزب الله و گروههای اهل الحق که زیر مجموعه حشد الشعبی هستند، پیش از این از هرگونه حمله مسلحانه علیه اهداف آمریکا در عراق حمایت می کردند.

اما این نکته را نباید از یاد برد که این تغییر گسترده در موضع گیری های رهبران شبه نظامیان و گروههای هم پیمان با تهران، بدون هماهنگی با همسایه شرقی عراق ممکن نبود. زیرا که ایران موضع گیری ها و تحرکات رهبران شبه نظامیان عراقی را در کنترل و اختیار خود دارد و هرگاه بخواهد آنان را تحریک کرده و یا آرام می سازد. و اینگونه اعلان موضع بدون شک با هماهنگی بزرگان و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب است که از لحاظ عقیدتی از مرکز فکر شیعی یعنی قم تبعیت می کنند. ایران نیز حملات مسلحانه علیه نمایندگی های سیاسی در عراق محکوم کرده و از حکومت کاظمی خواسته است تا برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی اقدامات امنیتی را تشدید نماید.

ثالثا: پیامدهای احتمالی بسته شدن سفارت آمریکا در عراق

علی رغم اینکه تهدید آمریکا و فشار آن بر حکومت عراق برای سرعت بخشیدن به خلع سلاح گروههای مسلح غیر دولتی، فایده هایی داشته است، اما این مسأله می تواند حکومت عراق را با چالشهایی رو به رو کند که در ذیل به آن ها اشاره می گردد:

1 – سوق دادن کشور به جنگ داخلی: تهدید آمریکا مبنی بر تعطیلی سفارت یک چالش بزرگ برای کاظمی به حساب می آید زیرا او با این هدف که تسلیحات باید تنها در دست دولت باشد در تلاش است تا بدون دست زدن به عملیات نظامی، از فعالیت شبه نظامیان مسلح جلوگیری کند. زیرا استفاده از عملیات نظامی برای خلع سلاح، جنگ خیابانی و جنگ داخلی و مذهبی را به دنبال خواهد داشت که کشور را به نابودی می کشاند. و اگر کاظمی بخواهد در خلع سلاح شبه نظامیان از گزینه نظامی استفاده کند، شبه نظامیان مورد حمایت ایران نیز دست به خشونت خواهند زد که ناامنی عراق و سقوط حکومت کاظمی را به دنبال خواهد داشت؛ آنهم در زمانی که اوضاع  به نفع کاظمی نیست؛ زیرا هزاران عراقی در پایتخت و استانهای جنوبی شیعه نشین و استانهای مرکزی جهت احیای سالروز جنبش اکتبر 2019 به خیابانها آمدند و خواستار إصلاحات فراگیر و مواجهه با فساد و رد دخالت خارجی شدند.

2- شکست پروسه دولت سازی: در صورت بسته شدن سفارت آمریکا ایران و نمایندگان منطقه ای اش از طریق رسانه ها غوغا خواهند کرد که آمریکا را وادار به تعطیلی سفارت خود در عراق کردند. و این را یک پیروزی سیاسی و تبلیغاتی برای خود قلمداد خواهند کرد. در صورت بروز چنین وضعیتی تلاشهای کاظمی برای تنگ کردن عرصه بر شبه نظامیان در راستای دولت سازی و عبور از مرحله بی دولتی نیز با شکست مواجه شده و بار دیگر شبه نظامیان قدرت گرفته و با تحمیل اراده خود بر دولت در مورد امورات داخلی و خارجی تصمیم گیری خواهند نمود.

اگر سفارت آمریکا در عراق بسته شود، نتایج وخیمی برای عراق به دنبال خواهد داشت که آثار آن از عقب نشینی یی که در زمان دولت اوباما در سال 2011 رخ داد بسی فراتر خواهد بود. به دنبال عقب نشینی دولت اوباما زمینه برای ظهور گروه داعش و دیگر گروهها و عملیات تروریستی در چندین استان عراق و تشکیل شبه نظامیان مسلح وابسته به ایران در عراق هموار شد که بر مناطقی از عراق تسلط یافتند. این امر نفوذ ایران بر عراق و سوریه را تقویت بخشید.  

از سوی دیگر این تهدید می تواند حامل یک پیام به کاظمی باشد که اقدامات وی نتوانسته است تا کنون رضایت ایالات متحده را کسب کند. از زمانیکه کاظمی حکومت را در اختیار گرفته به چندین اقدام جسورانه علیه عوامل ایران در عراق دست زده است که از آن جمله می توان از بازداشت عناصر وابسته به حزب الله، برکناری فالح فیاض از سمت مشاور امنیت ملی، کنترل شدید بر مرزهای همجوار با ایران و الزام همه شخصیت های نظامی و دیپلماسی بیگانه به کسب ویزا برای ورود به عراق نام برد که هدف از این اقدامات نظامیان ایران بوده است.

3 – انزوای عراق در سطح بین الملل: بستن سفارت تنها به توقف تمام فعالیتهای دیپلماسی و نظامی آمریکا در بغداد خلاصه نمی شود بلکه به احتمال قریب به یقین چندین کشور دیگر نیز به اقدامات مشابهی دست خواهند زد همانطور که کاظمی در جلسه هیأت دولت در مورخ 29 سپتامبر 2020 به این مسأله اشاره نموده و گفت که حملات پی در پی به سفارتخانه های کشورها مؤسسات و کشورهای خارجی و در رأس آنها آمریکا و اتحادیه اروپا را وادار کرده است که به فکر بستن سفارتخانه های خود باشند.

در تاریخ 18 سپتامبر 2020 تعداد 18 کشور اروپایی و غربی نسبت به ادامه حملات گروههای شبه نظامی علیه اهداف و منافع کشورهای خارجی در عراق ابراز نگرانی کردند. و اگر آمریکا سفارت خود را در عراق تعطیل کند، به احتمال زیاد بقیه کشورهای خارجی به اقدام مشابهی دست خواهند زد چرا که این کشورها – به جز روسیه و چین – برای حضور خود به حضور آمریکا در عراق تکیه دارند. و این امر به نوبه خود بر اوضاع امنیتی و اقتصادی عراق تأثیر منفی برجای خواهد گذاشت. زیرا در شرایط سختی که عراق به کمک های خارجی نیازمند است، بستن سفارتخانه ها هرگونه همکاری اقتصادی را نیز دستخوش تغییر خواهد نمود و فرصت های پیش روی عراق را نیز از بین خواهد برد ضمن اینکه این اقدام نه ازلحاظ استراتژیکی و نه تاکتیکی به نفع ایالات متحده هم نیست.

4- احتمال بروز جنگ بین آمریکا و ایران: این تهدید آمریکا، عراق را در مقابل یک چالش پرهزینه ای قرار می دهد که می تواند حملات هوایی گسترده آمریکایی ها علیه مواضع شبه نظامیان عراقی وابسته به ایران را به دنبال داشته باشد که این مسأله می تواند عراق را به میدان جنگ واقعی میان آمریکا و ایران بدل سازد چرا که در صورت وقوع چنین امری دولت آمریکا برای جبران زیان هایی که در بحران کرونا و بحران نژاد پرستی و اختلافات با چین متحمل شد از هرگونه ضربه زدن به ایران برای پیروزی در انتخابات آینده استفاده خواهد کرد. ایران با درک درست این مسأله در صدد است که فرصت و زمینه چنین فرصتی را در اختیار آمریکا قرار ندهد.

چهارم: روند پیشرفت رویدادها در عراق:

از آنچه گذشت به روشنی فهمیده می شود که تهدیدات شبه نظامیان عراقی علیه اهداف آمریکا در فرصت زمانی قبل از انتخابات آمریکا تا چه حد جدی و بزرگ است و آمریکا به هیچ عنوان نمی خواهد که ایران از اهرم فشار خود استفاده نموده و سناریوی محاصره سفارت که در سال 2019 اتفاق افتاد را بار دیگر تکرار نماید. در دوره زمانی پیش رو که ما شاهد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2020 هستیم، و عراق نیز در صدد است تا در سال 2021 انتخاباتی زود هنگام برگزار نماید، دو سناریو در مورد روند رویدادها در کشور عراق دیده میشود:

سناریوی اول: آمریکا برای جلوگیری از عملیات گروگان گیری سفارت خود را در عراق تعطیل کند. البته احتمال وقوع این سناریو کم است زیرا اگر آمریکا تصمیم بگیرد در شرایطی که تعداد نیروهای نظامی خود را از 5500 به 3000 نظامی کاهش داده است، سفارت خود را در عراق تعطیل نماید این به معنای انتقال به سناریوی فاجعه بار تصفیه حساب با ایران در خاک عراق است. اما هم واشنگتن و هم تهران به خوبی می دانند که اگر جنگی در عراق رخ دهد به نفع هیچ طرفی نبوده و حتی زمان پایان آن مشخص نیست علاوه بر اینکه هزینه چنین جنگی بر همه طرفها بسیار سنگین خواهد بود.

و این را هم باید در نظر داشت که سفارت آمریکا در عراق به عنوان یک پایگاه نظامی بزرگی است که هزاران نیروهای مارینز را در خود جای داده است تعداد زیادی از موشک اندازهای پاتریوت و رادارهایی که نه تنها بغداد بلکه مساحات وسیعی از خاک عراق را رصد می کنند و نیز باند فرودگاه در داخل این سفارت قرار دارند. با این حساب بستن این سفارت برای آمریکا چه سودی می تواند داشته باشد جز اینکه ایران با گسترش نفوذ خود بر مناطق بیشتر، پیروز این میدان خواهد شد. در این صورت تهدید آمریکا به بستن سفارت می تواند جهت سنجش عزم عراق در مساله اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و در مساله خلع سلاح نیروهای غیر دولتی باشد. علاوه بر این، شبه نظامیان مسلح با شلیک 6 موشک به فرودگاه اربیل در روز 30 سپتامبر این پیام واضح را به واشنگتن ارسال کردند که اهداف آمریکا در هر نقطه از خاک عراق در معرض موشک های کاتیوشا قرار دارند. به همین سبب است که دولت آمریکا تا کنون تصمیمی جهت بستن سفارت این کشور در عراق نگرفته است.

سناریوی دوم: ابقای سفارت و یا امکان تعطیلی موقت آن تا زمان تأمین امنیت منطقه سبز و مناطق اطراف جهت دفع هرگونه حمله احتمالی در آینده هم زمان با روی دست گرفتن سناریوی حملات محدود بر مواضع شبه نظامیان وابسته به ایران؛ که این سناریو احتمال بیشتری دارد زیرا با این سناریو آمریکا میدان را برای دشمن سرسخت خود یعنی ایران ترک نمی کند و اهرم فشار نیز در اختیار دموکرات ها قرار نمی دهد. زیرا در صورت بسته شدن سفارت دموکرات ها چنین تبلیغ خواهند کرد که این مسأله به منزله شکست آمریکا در زمان ترامپ در مقابل ایران بوده و کشور عراق را درگیر جنگی خواهد کرد که هیچ دستاورد استراتژیکی برای آمریکا به دنبال ندارد. به همین سبب است که دولت آمریکا به حمایت خود از کاظمی در مقابله با شبه نظامیان خودسر ادامه می دهد.

بنابر این انتظار می رود که ایران در بازه زمانی قبل از انتخابات آمریکا و عراق، به استراتژِی فشار بر آمریکا در خاک عراق ادامه دهد و از طریق بازوهای نظامی خود در عراق با عملیات مین گذاری مداوم و گاهی هم با پرتاب موشک به مواضع و اهداف آمریکا و کشورهای خارجی، به وضعیت ناامنی در کشور عراق دامن بزند تا وانمود کند که ترامب در مدیریت اوضاع عراق ناتوان است، و از این رهگذر شانس او را در انتخابات پیش رو تحت تأثیر قرار دهد؛ البته ایران تلاش خواهد کرد که این نوع حملات را به نحوی مدیریت کند که کشتار آمریکاییها و در نتیجه پاسخ تند و کوبنده آمریکا در هدف قرار دادن مواضع شبه نظامیان وابسته به ایران را به دنبال نداشته باشد. زیرا به نظر می رسد که بعد از ترور فرمانده پیشین سپاه قدس قاسم سلیمانی و جانشین فرمانده حشد شعبی یعنی ابو مهدی مهندس در اوایل ژانویه سال 2020 توسط امریکا و نیز احتمال اقدام امریکا به هدف قرار دادن پایگاه های شبه نظامیان، ایران پیام بازدارنده و قوی آمریکا را به خوبی درک کرده است. البته این امکان هم وجود دارد که ایالات متحده از یک سو مواضع شبه نظامیان وابسته به ایران را به شکل محدود مورد هدف قرار دهد و از سوی دیگر کاظمی را از برنامه و تلاش برای رسیدن به یک دولت مستقل بازدارد؛ زیرا ایجاد یک دولت مستقل به مثابه یک دیوار مانع در مقابل نفوذ ایران در عراق به حساب می آید که نتیجه آن کاهش و یا حتی از بین رفتن نفوذ و دستاوردهای ایران در عراق خواهد بود. باید گفت که در نقشه توسعه طلبی منطقه ای ایران، عراق مهمترین کشور به حساب می آید.

البته این احتمال هم وجود دارد که ایالات متحده علی رغم تهدید به بستن سفارتخانه اش، تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی آینده، همچنان از برنامه ها و اقدامات کاظمی حمایت نماید. زیرا اگر تهدید تعطیلی سفارت عملی گردد، به زیان عراق تمام خواهد شد آنهم در زمانی که  حکومت بغداد به ریاست کاظمی در حد توان و امکانات و فرصت هایی که در اختیار دارد سخت در کار و تلاش است و به سوی دولت سازی پیش می رود هرچند که از دولت کاظمی انتظار می رفت در کنترل شبه نظامیان بیش از این دستاورد داشته باشد. همین تلاش دولت کاظمی سبب شده است که واشتنگتن در عملی ساختن تهدید خود تجدید نظر نموده و برای پیشبرد برنامه های کاظمی از وی حمایت نماید؛ مخصوصا اینکه واشنگتن چتر حمایتی در اختیار دارد که می تواند از سفارت خانه های خود محافظت نماید همانطور که در سپتامبر 2019 در جریان محاصره سفارت توسط حامیان ایران، عمل نمود.

هرچند به این نتیجه می رسیم که بستن سفارت آمریکا در بغداد هیچ ثمره ای برای ایالات متحده و عراق به دنبال ندارد جز پیش رفتن به سوی سناریوی مصیبت باری که برای همگان گران تمام خواهد شد و به نظر می رسد همه از آن اجتناب دارند، اما حکومت عراق نیز باید از این فرصت استفاده نموده و در مساله خلع سلاح از خود جدیت به خرج داده و جلوی خودسری گروههای شبه نظامی که امنیت و تمامیت ارضی عراق را به مخاطره می اندازند، بگیرد. و این مسأله نیز واضح است که حصول نتائج مثبت در این مسأله در آینده نزدیک امری دشوار است. علت آن هم به ملاحظاتی باز می گردد که به اهرمهای فشار ایران در صحنه عراق مربوط است.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران