ايران از درآمد فروش مواد مخدر برای تسلیح حوثی ها استفاده می کند

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1403

منابع آگاه به رویترز گفته اند سپاه پاسداران ایران مسیر جدیدی یافته تا محمولات تسلیحاتی خود را مخفیانه به آن سوی خلیج برای متحدان حوثی خود در جنگ داخلی یمن ارسال کند.
در ماه مارس، منابع منطقه ای و غربی به رویترز گفتند که ایران به طور مستقیم یا از طریق سومالی اسلحه و مستشار نظامی به یمن ارسال می کند. ولی در این مسیر خطر مواجهه با شناورهای گشتی نیروهای بین المللی که هم اکنون در خلیج عمان و دریای عرب مشغول گشت زنی هستند، وجود داشت.
بنابه گفته منابع ایرانی و غربی، طی شش ماه گذشته، سپاه پاسداران ایران که به دنبال راههای جدیدی برای عبور از تحریم ارسال محمولات تسلیحاتی به متحدان حوثی خود است، شروع به استفاده از آبهای خلیج کرده است.
با استفاده از این مسیر، کشتی های ایرانی تجهیزات را به شناورهای کوچکتر در بالای خلیج که با بازرسی کمتری مواجه می شوند منتقل می کنند.
یکی از مقامات ارشد ایرانی گفته است: «قسمت های مختلف موشک، پرتاب کننده موشک، و مواد مخدر از این مسیر به یمن قاچاق می شود. این مسیر برای انتقال پول نقد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.»
این مقام اضافه کرد: «آنچه به تازگی – یعنی طی شش ماه گذشته – به طور اخص قاچاق شد، قسمت هایی از موشک ها بود که امکان تولید آنها در یمن وجود ندارد.»

این مقام همچنین خاطر نشان کرد که “می توان از پول نقد و مواد مخدر برای تأمین بودجه فعالیت های حوثی ها استفاده کرد.”
بازرسان مستقل سازمان ملل که بر تحریم های یمن نظارت دارند٬ در آخرین گزارش محرمانه خود به شورای امنیت، که رویترز نسخه ای را از آن مشاهده کرده است، گفته اند که آنها همچنان به تحقیقات خود در زمینه مسیرهای احتمالی قاچاق اسلحه ادامه می دهند.
منابع امنیتی و کشتیرانی غربی تاکید کردند که از ماه مارس به بعد، در آبهای نزدیک به کویت فعالیت های مشکوک کشتی هایی با پرچم ایران افزایش یافته است.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران