بيانيه وزارت حج وعمره عربستان در مورد هماهنگى هاى صورت گرفته اخير با سازمان حج و زيارت ايران

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=770

پیرو بیانیه وزارت حج و عمره که در تاریخ 5/8/1437 هجری قمری (24 اردبیهشت 1395 شمسی) درباره خودداری سازمان حج و زیارت ایران از امضای تفاهم نامه اعزام حجاج ایرانی در سال 1437 هجری قمری (1395 شمسی) منتشر شد، ملک سلمان بن عبد العزیز – خداوند حافظ ایشان باشد- و دولت با تدبیر ایشان با ابراز تمایل رییس سازمان حج و زیارت ایران و هیئت همراه وی برای سفر به پادشاهی عربستان سعودی موافقت کردند. سفر هیئت ایرانی به منظور امضای تفاهم نامه برای پایان دادن به اقدامات حج ایرانیان در سال 1437 هجری قمری (1395 شمسی) صورت گرفت. هیئت ایرانی مورد استقبال و پذیرایی رسمی قرار گرفتند و کلیه تسهیلات از جمله تسهیل امور هیات برای ادای حج عمره در اختیار آنان قرار گرفت. نشست های چندین ساعته و پی در پی در تاریخ 18 و 19 /8/ 1437 هجری قمری (6 و 7 خرداد 1395) برگزار شد. دو طرف در این نشست ها درباره کلیه مسایل مطرح شده در نشست های سابق بحث و گفت و گو کردند… وزارت حج و عمره راهکارهایی درباره کلیه ملاحظات مطرح شده توسط سازمان حج و زیارت ایران ارائه داد که به شرح زیر است:
-صدور ویزای الکترونیکی از ایران بر پایه ساز و کار مورد توافق بین دو طرف.
-انتقال نیمی از حجاج با ناوگان هوایی سعودی و نیمی دیگر با ناوگان هوایی ایران.
-موافقت با تقاضای هیئت ایرانی در مورد اینکه سفارت سوئیس حافظ منافع حجاج ایرانی باشد. هماهنگی های فوری با دستگاه های ذیربط در این زمینه صورت گرفت.
اما هیئت ایرانی در سحرگاه روز جمعه 20/8/1437 هجری قمری (هفتم خرداد 1395 شمسی) و بدون امضای تفاهم نامه اعزام حجاج ایرانی تمایل خود را برای سفر به کشور خود اعلام کرد .
بدین ترتیب… وزارت حج و عمره تاکید می کند که هیئت سازمان حج و زیارت ایران با خودداری از امضای تفاهم نامه اعزام حجاج ایرانی در پیشگاه خداوند و در برابر ملت خود به عنوان مقصر اصلی در عدم توانایی شهروندان ایرانی در ادای فریضه حج امسال شناخته می شود… کما اینکه وزارت حج و عمره مخالفت قاطعانه پادشاهی عربستان سعودی با سیاسی کردن فریضه حج یا استفاده ابزاری از دین را اعلام می کند. پادشاهی عربستان سعودی بر پایه رهنمودهای حکیمانه رهبری همواره آماده همکاری در خصوص امور خدماتی به حجاج بیت الله الحرام و ایجاد تسهیلات برای اعزام آنها می باشد.
صلوات و درود بر پیامبرمان محمد و آل محمد و یاران وی.

 

منبع: واس

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران