جمع آوری بیش از ۷۱۳ هزار دیش ماهواره از اوایل سال ۲۰۱۶

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1146

به گفته وب سایت “space watch middle east” رییس پلیس تهران سرهنگ لطفی به حاضران در نشست «حجاب و عفاف» که در 23 آبان ماه 1395 (۱۳ نوامبر ۲۰۱۶) برگزار شد گفت که مقامات ایرانی ۷۱۳ هزار و ۵۴۶ دیش ماهواره ای، ۹۲۳ هزار و ۲۹۹ ال ان بی و ۱۰هزار و ۷۶۶ رسیور ماهواره را طی هفت ماه گذشته مصادره کرده اند.
همچنین سرهنگ لطفی به حاضران گفت که مقامات ۲۳۹ نفر را به اتهام نصب کردن دیش های ماهواره ای دستگیر کرده اند، و بیش از ۴۰ گروه از نصابان دیش های ماهواره ای نیز متلاشی و یا از بین رفته اند.
یکی دیگر از مقامات ایرانی حاضر در این نشست، سایر مقامات ایرانی را متهم کرد که در عمل بر سر راه پلیس ایران و مقامات دیگر که می خواهند دیش های ماهواره ای غیر قانونی و سایر تجهیزات را مصادره کنند مانع به وجود می آورند. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، اظهار داشت: «بعضی از مقامات داده های آماری ارائه می کنند که بر طبق آن ۶۰ درصد از جمعیت از دیش های ماهواره ای استفاده می کنند و اقدامات پلیس و مقامات قضایی در جهت برداشتن و جمع آوری دیش های ماهواره ای را قبول ندارند.»
جعفری دولت آبادی همچنین اشاره کرد که مالکیت هرگونه تجهیزات مرتبط با دریافت و نگاه کردن تلویزیون های ماهواره ای خلاف قانون است، و از سایر مقامات و اعضای ارگان های دولتی خواست تا در مسیر اجرای قوانین و مصادره چنین تجهیزاتی مانع ایجاد نکنند.
داشتن تجهیزات تلویزیون های ماهواره ای در ایران نه تنها غیرقانونی است، بلکه رهبری ایران آن را برای «اخلاق» عمومی مضر می داند.
در خرداد ماه امسال (ژوئیه ۲۰۱۶) پس از اینکه ۱۰۰ هزار دیش ماهواره ای در یک عملیات سرکوبگرانه مصادره شد، سردار محمدرضا نقدی، فرمانده نیروهای شبه نظامی بسیج، اظهار داشت: «دستاورد واقعی این تلویزیون ها چیزی نیست مگر افزایش میزان طلاق، اعتیاد و ناامنی در جامعه. اکثر کانال های ماهواره ای نه تنها بنیاد خانواده را تضعیف می کنند، بلکه باعث بروز اضطراب در کودکان می شوند. و کودکانی که تحت تأثیر ماهواره اند، رفتار نامناسب از خود نشان می دهند.»
روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور»، در گزارشی که در اوایل سال 2016 منتشر کرد گفته بود: “هر کس که به دلیل داشتن تجهیزات تلویزیون ماهواره ای دستگیر شود، ممکن است با یک جریمه ۲۸۰۰ دلاری روبه رو شود.”
این روزنامه همچنین می گوید که: “تندروهای رژیم در تهران معتقدند برنامه های ماهواره ای که از سوی کشورهای غربی و خلیج عربی پخش می شوند، بخشی از یک کمپین تعمدی در «جنگ نرم» علیه ایران است. و هدف همه برنامه های پخش شده در ایران، تضعیف حمایت مردم عادی از دولت ایران است.”
با این همه، بسیاری از دولتمردان ایران بر این باور نیستند که ممنوعیت تلویزیون های ماهواره ای کار سودمندی است. به عنوان مثال هم حسن روحانی، رئیس جمهور، و هم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق، در چندین مناسبت خواستار تصویب مجدد قوانین انعطاف پذیرتری در این زمینه شدند.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران