«رسانه» گزارش وضعیت ایران در ماه آگوست 2024 میلادی را منتشر می کند

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=4019

مؤسسه بین المللی مطالعات ایران «رسانه» گزارش وضعیت ایران در ماه آگست 2024 میلادی را منتشر کرد. این گزارش برای مخاطبان به طور عام و برای پژوهشگران به طور خاص، توصیف بسیار دقیقی از بازه زمانی مورد نظر ارائه می دهد و ضمن ارائه تصویری درست از وضعیت ایران، اوضاع و تعاملات گوناگون آن را مورد سنجش قرار می دهد. این گزارش از سه بخش تشکیل شده است که بخش اول به تحولات داخلی ایران می پردازد و بخش دوم مناسبات ایران با جهان عرب را مورد توجه قرار می دهد. و بخش سوم نیز روابط ایران با قدرتهای منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار می دهد.

در مورد تحولات داخلی، فضای داخلی ایران در طی ماه آگست 2024 میلادی تحولات سیاسی، نظامی، اجتماعی و عقیدتی چندی را شاهد بود. برای پوشش این تحولات، به این موضوعات می پردازیم: مجلس شورای اسلامی به تمام وزرای دولت جدید رأی اعتماد می دهد، ایران با چشم انداز نظامی بلندپروازانه، به مقابله با چالشهای امنیتی خود می رود، ادامه ریزش طبقه متوسط در جامعه ایران، بازگشت نبرد فکری میان «اصلاح طلبان» و « محافظه کاران».

روابط ایران با برخی از کشورهای عربی و منطقه ای تحولات مهمی را تجربه کرد. در مورد عراق، موضوع اصلاحیه پیشنهادی قانون احوال شخصیه، با توجه به ابعاد مذهبی، نقش آینده آن در زدودن ویژگیهای مدنى دولت عراق و حتمی بودن درگیریهای مذهبی ناشی از تلاشهای شیعه برای تحمیل هویت خود بر جامعه متکثر چند مذهبی و چند قومی، مهمترین رخداد عراق در ماه آگست بود. این گزارش به بررسی ابعاد سیاسی بحران قانون احوال شخصیه عراق می پردازد. در مورد تعاملات ایران با قدرتهای بین المللی، رخدادهای سریالی چون تهدیدهای ایران علیه اسرائیل مبنی بر انتقام ترور اسماعیل هنیه، اقدامات آمریکا در مورد مقابله با این تهدیدها در سایه نگرانیها از گسترش دامنه این جنگ و همچنین پیچیدگیهای مربوط به برنامه هسته ای ایران بر روابط ایران با آمریکا سایه انداخت.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران