مرگ دختر ۱۲ساله افغان در شیراز: پیوند عضو به اتباع غیر مجاز ممنوع است

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=952

لطیفه رحمانی، دختر ۱۲ ساله افغانستانی که در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود، به دلیل ممنوع بودن عمل پیوند برای اتباع غیر مجاز در ایران، درگذشت. این دختر افغانستانی از مدتی قبل دچار مشکل کبد شده بود و باید از کبد پدرش به او پیوند زده می شد اما بیمارستان نمازی شیراز به دلیل «غیر ‌مجاز بودن» لطیفه و خانواده اش این عمل را انجام نداده است.
به گزارش رادیو زمانه، پدر لطیفه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که دخترش تقریبا دو هفته در بیمارستان نمازی شیراز بستری بوده تا از دنیا رفته است. به گفته پدر لطیفه، مسئولان بیمارستان غیر‌ مجاز بودن این خانواده، عدم تمکن مالی و نبود تخت خالی برای عمل را به عنوان موانع عمل این دختر ۱۲ ساله عنوان کرده بودند.
شایان ذکر است در سال ١٣٧٢ و به دنبال مراجعه مکرر شهروندان سایر کشورها به ایران برای دریافت پیوند کلیه از اهدا کننده زنده، که عمدتا از کشورهای آذربایجان، افغانستان، هند و برخی دیگر از کشورهای همسایه بودند. «انجمن حمایت از بیماران کلیوی» از «سازمان نظام پزشکی کشور» ابعاد قانونی این مساله را جویا شد. طبق نظر این سازمان و بر اساس مصوبات شورای عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «فرد ایرانی نمی تواند دهنده کلیه به فرد خارجی باشد، این عمل مغایر شئون ملت ایران است.» به این ترتیب اهدا کلیه از طرف یک فرد زنده ایرانی به یک فرد زنده خارجی ممنوع شد.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران