مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی برترین در عربستان و دهم در منطقه

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1572

دومین سال از تاسیس مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی می گذرد. این اندیشکده به ریاست دکتر محمد بن صقر السلمی برای اولین بار از زمان تاسیس در رقابت های رده بندی برترین اندیشکده های جهان در سال 2017/2018 میلادی مشارکت نمود. از میان 7 هزار و800 اندیشکده و سازمان جامعه مدنی جهان مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی در رتبه 28 جهان و در لیست بهترین مرکز متخصص در امور منطقه ای قرار گرفت.
مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی نیز در رتبه دهم در خاورمیانه (که شامل کشورهای عربی و اسرائیل و ترکیه و قبرس و ایران می شود) و شمال آفریقا و در جمع بهترین اندیشکده های تازه تاسیس جهان قرار گرفت. مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی همچنین از میان کشورهای خلیج رتبه دوم را به خود اختصاص داد و به عنوان برترین اندیشکده در عربستان سعودی نیز شناخته شد. به گفته مسئولین این گزارش مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی بدون گذراندن مرحله طبقه بندی اندیشکده های تازه تاسیس موفق به کسب این مقام شد. جلسه مسئولین روز سه شنبه گذشته در واشنگتن پایتخت آمریکا به مناسبت روز جهانی اندیشکده ها برگزار شد.
لازم به ذکر است این گزارش سالانه توسط برنامه اندیشکده ها و جوامع مدنی دانشگاه پنسیلوانیا منتشر می شود که اندیشکده های جهان را با توجه به مجموعه ای از شاخص ها از جمله مدیریت و تنظیم منابع انسانی و فکری و تولیدات اندیشه ای و علمی و میزان تاثیر گذاری در فرآیند تصمیم سازی و هدایت سیاست ها طبقه بندی می کند. گزارش مرکز این اندیشکده ها را بر اساس 3 طبقه کلی رتبه بندی کرده است که عبارتند از: برترین اندیشکده های دنیا، برترین اندیشکده های منطقه و برترین اندیشکده ها بر اساس حوزه مطالعاتی. این برنامه شامل ۳ مرحله اصلی است. مرحله کاندیداتوری و مرحله رقابت با حضور هیات داوری و مرحله انتخاب و حضور در مرحله نهایی. نتایج این برنامه هر ساله در اواخر ماه ژانویه (بهمن) اعلام می شود.
این گزارش بازتاب دهنده اهمیت روزافزون اندیشکده ها و پژوهشکده ها است، چه اینکه این مراکز برای پر کردن خلا موجود بین شناخت و سیاست های عمومی و همچنین ارائه چشم انداز در بخش های توسعه و برنامه ریزی سیاست های عمومی تلاش می کنند.
شایان ذکر است روز سه شنبه مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی سمیناری درباره نقش اندیشکده ها در دوره کشمکش های سیاسی و دیجیتال برگزار کرد. دو محور سمینار عبارتند از: کانال های قانونی و سیاسی برای تشکیل اندیشکده و بنیادهای فکری در پادشاهی عربستان سعودی و نقش اندیشکده ها در پادشاهی عربستان سعودی در پرتو چشم انداز ۲۰۳۰.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران