وزارت حج: هیئت ایرانی از امضای تفاهم نامه اعزام زائران حج امسال خودداری کرد

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=737

وزارتخانه در بیانیه ای گفت پادشاهی سعودی از تمامی حجاج 78 کشور جهان استقبال می کند
وزارت حج و عمره گفت “رهبری و دولت و ملت پادشاهی عربیسعودی ضمن استقبال از مهمانان حرمین شریفین –حجاج، عمره گزاران و زائران- از تمامی ملیت ها، افتخار خدمتگزاری به آنان را دارد. پادشاهی عربستان سعودی این خدمتگزاری را یکی از مهم ترین وظایف اسلامی خود می داند که ناشی از تکالیف و مسوولیتش در برابر خدمت به مهمانان بیت الله حرام است.”
این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد “وزارت حج و عمره هر ساله و با توجه به رهنمودهای دولت پادشاهی عربستان سعودی به رهبری خادم حرمین شریفین از تمامی مسوولان امور حج در کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای دارای اقلیت های اسلامی برای سفر به پادشاهی دعوت به عمل می آورد تا اقدامات و نیازمندی های حجاج این کشورها مورد بحث و بررسی قرار گیرد. شمار این کشورها به بیش از (78) کشور می رسد که یکی از آنها (جمهوری اسلامی ایران) است”.
این بیانیه در ادامه افزود “وزارتخانه تمایل دارد تا اقدامات صورت گرفته با مسوولان امور حج در جمهوری اسلامی ایران در سال 1437 هجری(1395 شمسی) را به اطلاع عموم برساند. با توجه به اظهارات وزیر حج شماره 479/خ در تاریخ 25/1/1437 هجری (17 آبان 1394 شمسی)، از سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت برای سفر به پادشاهی سعودی دعوت شد تا اقدامات مربوط به امور و نیازمندی های حجاج ایرانی اعزامی برای ادای مناسک حج امسال 1437 هجری (1395 شمسی) مورد بحث و بررسی قرار گیرد.”
به گفته این بیانیه “وزارتخانه به پیگیری ساز و کار اعزام هیئت ایرانی با مسوولان ذیربط پرداخت که در نهایت هیئت ایرانی در تاریخ 29/6/1437 هجری (20 فروردین 1395 شمسی) از طریق نمایندگی پادشاهی سعودی در دبی در کشور امارات متحده عربی موفق به اخذ ویزا شد. وزارت حج و عمره و هیئت امور حج جمهوری اسلامی ایرانی در تاریخ 7/7/1437 هجری (27 فروردین 1395 شمسی) دیدار و درباره کلیه امور مربوط به زیارت و حج ایرانیان گفت و گو کردند. ریاست هیئت ایرانی را سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت به عهده داشت.”
این وزارتخانه خاطر نشان کرد “هیئت حج ایران از امضای تفاهم نامه برای پایان دادن به اقدامات حج امسال 1437 هجری (1395 شمسی) خودداری کرد. هیئت ایرانی گفت که تمایل دارد مرجعیتشان در ایران را در جریان این تفاهم نامه قرار دهد. آنها به شدت پافشاری می کردند که خواسته هایشان مد نظر گرفته شود، این خواسته ها عبارتند از: اعطای روادید به حجاج از ایران، تنظیم دوباره بند مربوط به ناوگان هوایی که در آن قید شده روند انتقال نیمی از حجاج با ناوگان هوایی ایران و نیمی دیگر با ناوگان هوایی سعودی صورت می گیرد. این امر روند معمول جهانی را نقض می کند. علاوه بر این هیئت ایرانی خواستار افزودن بندهایی در تفاهم نامه شد که به موجب آنها خواندن دعای کمیل، مراسم برائت و اخبار زائران بلا مانع خواهد بود. این در حالیست که تجمع هایی از این دست مانعی برای حرکت سائر حجاج کشورهای اسلامی دیگر ایجاد می کنند”.
این بیانیه خاطر نشان کرد “هیئت ایرانی روز سه شنبه 12/7/1437 هجری (اول اردبیهشت 1395) بدون اینکه تفاهم نامه مربوط به اقدامات و امور حجاج ایرانی امسال 1437 هجری (1395 شمسی) را امضا کند، خاک عربستان را ترک کرد. این در حالیست که همه می دانیم وزارت حج و عمره ضمن استقبال از حجاج ایرانی به هیئت ایرانی ابلاغ کرد که حجاج می توانند با ثبت نام اینترنتی روادید حج را دریافت کند، یعنی ایران می تواند داده های حجاج را به سامانه اینترنتی واحد که برای حجاج خارج از کشور در نظر گرفته شده وارد کند”.
این بیانیه در خصوص توقف اعزام عمره گزاران ایرانی از داخل ایران افزود “وزارت حج و عمره تمایل به یادآوری یک نکته در این زمینه دارد، و آن هم این است که مقامات دولتی عربستان به هیچ وجه مانع ورود عمره گزاران نشدند. این در حالیست که دولت ایران مانع اعزام آنان شده است. دولت ایران از این موضوع به عنوان یکی از ابزارهای فشار گوناگون خود علیه عربستان سعودی استفاده می کند.”
وزارت حج و عمره تاکید کرد که این بیانیه برای تاکید مجدد بر این موضوع صادر شده که رهبری و دولت و ملت پادشاهی عربی سعودی از تمامی حجاج و عمره گزاران و زائران از اقصی نقاط جهان و از همه ملیت ها و فرقه های مذهبی استقبال می كنند. عربستان سعودی از ورود هیچ مسلمان به سرزمین مقدس و ادای مناسک مذهبی جلوگیری نمی کند مادامی که آنان قوانین و مقررات سازمان دهی شده توسط امور حج را رعایت کنند. و اینکه پادشاهی عربی سعودی تمامی امکانات مادی و نیروی انسانی خود را برای خدمتگزاری به ضیوف رحمان –حجاج و عمره گزاران و زائران- بسیج کرده تا ضامن امنیت و سلامتی و آسایش آنها در دوره ادای مناسک حج و عمره باشد. اگر شهروندان کشوری با توجه به تصمیم مسوولان آن از این حق محروم شده اند این تصمیم به کشور یاد شده مربوط است و در برابر خداوند و تمامی جهانیان پاسخگو خواهد بود.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران