پیام فارسی یک پژوهشگر سعودی به مردم ایران درباره حج

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=990

منبع: العربيه نت

محمد السلمی تحلیل‌گر و پژوهشگر سعودی که ریاست مرکز «خلیج عربی برای پژوهش‌های ایرانی» را بر عهده دارد، در پیامی به زبان فارسی برای مردم ایران، تاکید کرد که مواضع نظام کشورشان قلابی است و با خواسته آن‌ها برای ادای مناسک حج، پنجمین رکن از ارکان اسلام، خرید و فروش می‌کند.
او خاطرنشان کرد که پادشاهی عربی سعودی، از مردم ایران برای ادای مناسک حج استقبال می‌کند و تنها به دنبال رضای خداوند متعال است.
السلمی گفت برخی حجاج ایرانی که وصایت نظام کشورشان را نپذیرفته‌اند، در راه سعودی هستند تا مناسک حج را ادا کنند.
او در مصاحبه با منتهی الرمحی مجری برنامه «پانوراما» در تلویزیون العربیه گفت: «به مردم ایران می‌گویم که ملت و دولت پادشاهی عربی سعودی، به همه حجاج خانه خدا، چه شیعه باشند و چه سنی، خوش آمد می‌گوید و چیزی جز رضای خداوند متعال، برایشان مهم نیست».او اضافه کرد: «به مردم ایران می‌گوییم، از هم وطنان ایرانی‌شان کسانی هستند که به مکه رسیده‌اند و برخی هم برای ادای مناسک حج، در راهند. آن‌ها به سخن رهبرشان که می‌خواست به آن‌ها درباره ادای مناسک حج هشدار بدهد، توجه نکردند».
السلمی گفت:‌ «شما ای مردم ایران، اگر خواهان ادای مناسکتان هستید، می‌توانید همین کار را بکنید. پادشاهی عربی سعودی از شما استقبال می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت روادید به هر کشوری سفر کنید».
او در پیام خود به مردم ایران افزود: «سخن ولیعهد سعودی شاهزاده محمد بن نایف، بسیار واضح و روشن است. همچنین وزارت حج و عمره به روشنی تاکید کرد که از حجاج ایرانی استقبال می‌کند. در پادشاهی عربی سعودی، هیچ مانعی برای استقبال از حجاج خانه خدا برای ادای مناسک حج وجود ندارد، رکن پنجم اسلام برای سر دادن شعارهایی که نه زیان دارد و نه سود، نیست».
او گفت که نسبت حجاج ایرانی، از یک تا دو درصد حجاجی که شمار آن‌ها بیشتر از ۳ میلیون حاجی است، تجاوز نمی‌کند. هیچ اثتثنایی برای ایران و غیر از آن وجود ندارد، هیچ کوتاهی در برابر امنیت و سلامت حج و ادای مناسک و سهل‌انگاری وجود ندارد».
او افزود: «اسنادی در دست داریم که تمایل ایران را برای سیاسی کردن مناسک حج و نوشتن شعارهای سیاسی بر روی کعبه را نشان می‌دهد. همچنین برخی از روزنامه‌های ایرانی، کاریکاتورهایی منتشر کرده‌اند که در آن کعبه را کشیده‌اند و بر روی آن به زبان فارسی نوشته‌اند: «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل». آیا می‌خواهید کعبه مشرفه را همچون مشهد به بت تبدیل کنیم؟ آن‌ها خود این شعارها را به خاطر آمریکا و اسرائیل از دیوارهایشان پاک کردند».
او افزود که نظام ایران با آمریکا و اسرائیل در خفا دوستی می‌کند و به طور علنی با آن دشمنی؛‌ مردم ایران باید این را بدانند.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران