کتاب « قربانیان خاموش» ایران و استفاده از پدیده کودک سربازها در خاورمیانه» توسط «رسانه» منتشر می شود

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=2805

دیروز چهارشنبه (28 جولای 2021 میلادی)  در مقر مؤسسه بین المللی مطالعات ایران (رسانه) از کتاب  «قربانیان خاموش.. ایران و استفاده از پدیده کودک سرباز در خاورمیانه» رونمایی شد. این کتاب که به همت سرلشکر بازنشسته احمد المیمونی و آقاى سعد الشهرانی پژوهشگران مؤسسه بین المللی مطالعات ایران «رسانه» تدوین شده است، توسط همین مؤسسه منتشر شده است. جناب آقای معمر الاریاحی وزیر رسانه و فرهنگ و توریسم یمن، سرلشکر عبد الله الحبابی فرمانده عملیات نظامی مدنی در فرماندهی نیروهای مشترک، سرتیپ ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی حامی دولت قانونی یمن، آقاى عبدالله الغنیم کاردار سفارت عربستان سعودی در یمن و تنی چند از مسئولین و پژوهشگران و علاقمندان در این مراسم رونمایی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم دکتر محمد بن صقر السلمی بنیانگذار و رئیس مرکز رسانه ضمن خوشامدگویی به مهمانان درباره کتاب و پیدایش ایده تألیف آن سخنانی بیان کردند. آنگاه معمر الاریانی وزیر رسانه، فرهنگ و توریسم یمن به ایراد سخن پرداخت و درباره جنایت های شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران و سربازگیری کودکان و به کارگیری هزاران کودک سرباز برای بر هم زدن امنیت و ثبات یمن صحبت کرد.

سرلشکر بازنشسته احمد المیمونی کتاب حاضر را که در شش فصل تدوین شده است، از لحاظ محتوایی به حاضران معرفی کرد. و آقای سعد الشهرانی نیز به طور خلاصه درباره «صبغه نظامی سیستم آموزشی ایران» مطالبی را بیان کرد.

این کتاب که در 150 صفحه و در 6 فصل ترتیب یافته است، تلاش دارد ظهور پدیده کودک سربازی در اندیشه ایرانی و شیوه های بسیج آنها و نهادهای بسیج گر را مورد بررسی قرار دهد و این پدیده را که رژیم ایران از زمان پیروزی انقلاب به بعد، به عنوان ابزاری برای درونی سازی مفاهیم اعتقادی برای ادامه طرح و روش انقلابی خود به خدمت می گیرد را مورد مو شکافی قرار دهد. این کتاب جنایت هایی که شبه نظامیان وابسته به ایران در کشورهای عربی مرتکب می شوند مانند استفاده از کودکان در مناقشات مسلحانه که به کشته و مجروح شدن آنها  و نیز اقدام علیه منافع کشورهای شان و  در نتیجه تباهی آینده شان می انجامد را زیر ذره بین برده است.

 فصل اول کتاب به «استفاده از پدیده کودک سربازی در اندیشه ایرانی» اختصاص دارد و ضمن معرفی این پدیده به عنوان شیوه ای غیر انسانی، پیدایش این پدیده و انگیزه های استفاده از کودک سربازهای شیعه ایرانی و شیوه ها و انگیزه های بسیج آنان و در نهایت تبعات روانی و اجتماعی این مسأله بر کودک سربازها را مورد بررسی قرار می دهد.

فصل دوم با عنوان « حزب الله و سربازگیری کودکان در لبنان»، به معرفی «حزب الله» به عنوان ابزاری برای ترویج مفاهیم انقلاب ایران، و نیز به معرفی فعالیت های پنهان «حزب الله» در سربازگیری کودکان و سپس به تأثیرات تحریمها بر «حزب الله» و عملیات سربازگیری آنها اختصاص دارد.

و فصل سوم که به « شبه نظامیان وابسته به ایران و سربازگیری کودکان در سوریه» اختصاص دارد، استفاده از پدیده کودک سربازها در سوریه و به خدمت گرفتن جنگجویان خارجی از کشورهای پاکستان و افغانستان را مورد بررسی قرار می دهد. در این فصل، شبه نظامیان و گروههای وابسته به ایران در سوریه، و تلاشهای ایران و «حزب الله» در سربازگیری کودکان در سوریه، و سیاست های نرم ایران در راستای تسلط بر سوریه مورد بحث قرار می گیرد.

اما فصل چهارم با عنوان « شبه نظامیان شیعی و استفاده از پدیده کودک سربازها در عراق» به این مسأله می پردازد که چگونه عراق در دام سلطه و نفوذ ایران، و شبه نظامیان ایرانی – عراقی و پدیده کودک سربازها، گرفتار آمده است. پیدایش پدیده کودک سربازها، ریشه در حضور کودک سربازهای ایرانی در جنگ هشت ساله ایران و عراق دارد که ایرانی ها برای خنثی سازی برتری تسلیحاتی و تاکتیک های نظامی عراقی ها از فن یورش موج انسانی استفاده می کردند و اکثر رزمندگان این موجها را جوانان و کودکان تشکیل می دادند.

در فصل پنجم با عنوان « شبه نظامیان حوثی و سربازگیری کودکان در یمن» پیدایش «گروه حوثی» و الهام پذیری آن از سبک ایرانی و نیز شیوه های سربازگیری این گروه از میان کودکان یمنی به بحث گرفته می شود و ضمن ارائه شواهد و مدارک متقن در مورد سربازگیری کودکان توسط حوثی ها، راهکارهایی برای مقابله با پدیده سرباز کودک در یمن، پیشنهاد می کند.

اما فصل ششم که فصل پایانی این کتاب است، با عنوان « استفاده از پدیده کودک سربازها و تبعاتِ آن از نگاه قانون بین الملل» به مواد قانون بین الملل در مورد جرم انگاری بسیج کودکان به عنوان نیروی جنگی پرداخته و ضمن بیان تلاشهای جامعه بین الملل در حمایت از کودکان به این واقعیت اشاره دارد که ایران از این لحاظ از طرف جامعه بین الملل مورد انتقاد قرار دارد.

و در پایان، این کتاب نقش ایران در حمایت از شبه نظامیانی که در جبهات جنگ از کودکان استفاده می کنند، را زیر ذره بین برده و ضمن بیان پیامدهای ناگوار استفاده از کودک سربازها به این واقعیت می پردازد که کودکانی که از جنگ باز می گردند با مشکلات عدیده روحی روانی دست و پنجه نرم می کنند به گونه ای که در سازگاری با جامعه مشکل دارند. در نتیجه، هنگام مواجهه با مشکلات به رفتارهای خشن و پر خطر روی می آورند. اکنون این واقعیت روشن شده است که ایران شبه نظامیان را در کشورهایی که قبلا نام بردیم، از لحاظ فکری، نظامی، مالی و سیاسی حمایت می کند. که گزارشات رسانه ها، سازمان های بین المللی در این باره شواهد زیادی ارائه کرده اند و اعترافات  و اظهارات قربانیان و یا خانواده های آنها که رنج نامه های مستندی در این زمینه است، همه و همه شواهد و مدارک متقنی در این خصوص به شمار می رود.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران