اخاذی هسته ای ایران از غرب

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1152

توسطدكتر محمد بن صقر السلمى

ایران به دنبال انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور حس می کند روند اوضاع آمریکا بر خلاف میلش پیش می رود و امیدهایی که به رویکرد دولت سابق آمریکا داشت در حال برباد رفتن است.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اخيرا در اظهاراتی گفت در صورت نقض برجام از سوی آمریکا، پیش بینی های لازم انجام شده است. او افزود “کمیته نظارت بر برجام در جلسه ای این موضوع را به صورت مفصل بحث کرد و در حال ارزیابی موضع ایران در صورت تصویب یا تمدید تحریم هاست.” صالحی خاطر نشان کرد “تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در جریان مذاکرات هسته ای همواره این موضوع را مد نظر داشتند. چنانچه روزی برجام برهم خورد به اعتبار اینکه نمی شود به طرف مقابل اعتماد کرد ما پیش بینی های لازم را کردیم اما نمی توانیم این مسائل را علنی مطرح کنیم”.
صالحی در ادامه خاطر نشان کرد “همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند ما خوشبختانه در فاصله 18 ماه می توانیم به حجم قابل توجهی از ظرفیت غنی سازی برسیم”. وی ابراز امیدواری کرد که “توافق هسته ای ادامه پیدا کند و به برجام خدشه ای وارد نشود که ما بخواهیم واکنش نشان دهیم. چرا که در صورت نقض برجام، غرب بازنده اصلی خواهد بود.” اظهارات علی اکبر صالحی در اینجا به پایان می رسد اما تحلیل و تفسیرها در خصوص رویکرد و سیاست تهران در خصوص توافق از همین جا شروع می شود.
نکته آشکار و قابل فهم درباره اظهارات این است که ایران در حال استفاده ابزاری از توافق هسته ای برای فشار به دولت آمریکا است. این همان توافقی است که دولت آمریکا برای ثبت آن به نام خود به عنوان “یک دستاورد” قبل از ترک کاخ سفید مبارزه کرد.
بدون تردید، رژیم ایران به دلایلی که همه می دانیم، تمايل فراوانی برای رسیدن به این توافق داشت؛ ایران در دو دهه گذشته بر اثر تحریم های اقتصادی اعمال شده بر این کشور گرفتار مشکلات اقتصادی و انزوای سیاسی شده بود. و اینک، ایران به دنبال انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمريكا حس می کند که روند اوضاع آمریکا بر خلاف میلش پیش می رود و امیدهایی که به رویکرد دولت سابق آمریکا داشت در حال برباد رفتن است؛ گویی اصلا امیدی در کار نبوده است. به ویژه اینکه، ترامپ به همکاری با چهره هایی روی آورده که همه آنان به اظهارات آتشین علیه رژیم ایران و علیه اقدامات این کشور در منطقه معروف هستند. همه این افراد همچنین نسبت به نحوه رفتار دولت اوباما با تهران در دوره ریاست جمهوری اوباما ناخشنود هستند.
به همه اینها باید افزود از زمانی که صحبت ها در واشنگتن درباره آزمایش های سابق و کنونی موشک های بالستیک سپاه پاسداران ایران آغاز شد و گفته شد که این آزمایش ها نقض آشکار توافق هسته ای است تهران به طور مداوم تاکید می کند که این آزمایش ها توافق هسته ای را نقض نمی کنند و غرب نباید مسائل را به یکدیگر ربط بدهد. همچنین، تهران هنوز این مساله را مطرح می کند که چنانچه کشورهای غربی توافق هسته ای را نقض کنند یا تحریم های جدیدی وضع کنند ایران هم فعالیت های هسته ای خود را ازسر می گیرد و با شتاب بیشتری پیش می برد.
ایران نحوه تناقض گویی را خوب بلد بوده و تناقض گویی، شیوه همیشگی و معروف این کشور است. با توجه به این شیوه می توان گفت که رفتار تهران مورد انتظار و قابل پیش بینی بود. نظام ایران توانایی پایبندی به تعهدات خود را ندارد و همواره به دنبال راه گریزی برای بازگشت به همان سرگرمی های خود است. بنا براین، کشورها یا سازمان هایی که پیش بینی می کنند می توانند با تقویت جریان موسوم به “اعتدال گرا” در مقابل “اصولگرایان” رژیم ولایت فقیه را رام کنند اشتباه بزرگی می کنند. کشورهای غربی باید این واقعیت دردناک را بپذیرند که این رژیم با نقاب های گوناگونی که به چهره خود می زند جامعه جهانی را فریب می دهد. این در حالیست که چهره واقعی رژیم یکی است و احمدی نژاد و روحانی یا قاسم سلیمانی و مهدی کروبی و غیره هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. همه آنها به نظام ولایت فقیه معتقد و گوش به “رهنمودهای” رهبری هستند، و هیچکدامشان راه دیگری به جز این، به خصوص درباره سیاست خارجی و امنیت ملی کشور، ندارند.
نرمش و مدارای مبالغه آمیز غرب در برابر ایران طمع ورزی و جسارت نظام ایران را بیشتر می کند. مهم تر اینکه، اظهارات علی اکبر صالحی تاکیدی بر این نکته است که هدف ایران، دستیابی به سلاح اتم و نه فعالیت های صلح آمیز مورد ادعای رژیم است. از این رو، جهانیان از دولت آمریکا انتظار دارند تا قاطعیت بیشتری در برابر ایران نشان دهد و با دقت و توجه بیشتری موضوع پایبندی ایران به مفاد توافق هسته ای را دنبال کند چرا که تهران چه از لحاظ افزایش ذخایر اورانیوم از حد مجاز و یا افزایش ذخایر آب سنگین یا تعطیلی سانتریفیوژها چندین بار توافق هسته ای را نقض کرده است.

ترجمه شده از  روزنامه الوطن


مسئولیت نوشته ها به عهده خود نویسنده است وسایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد


دكتر محمد بن صقر السلمى
دكتر محمد بن صقر السلمى
رئیس و بنیانگذار مؤسسه بین المللی مطالعات ایران.