ایرانیان: مردم خواستار سرنگونی رژیم هستند

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=906

توسطدكتر محمد بن صقر السلمى

خمینی پروژه سیاسی خود به عنوان اپوزیسیون رژیم پهلوی را در پاریس راه اندازی کرد. ما امروز بازگشت این حرکت سیاسی ایرانی را از همان جا ملاحظه می کنیم. آیا تاریخ دوباره تکرار خواهد شد و بار دیگر رهبر سیاسی جدیدی را خواهیم دید؟ ایرانیان در نشست سالانه اپوزیسیون رژیم ایران که به تازگی در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد شعار “مردم خواستار سرنگونی رژیم هستند” سر دادند.

نشست امسال با عنوان “ایران آزاد” برگزار شد. این دو واژه تا حدود زیادی با شعارهای مبنی بر سرنگونی رژیم ولایت فقیه در ایران ارتباط دارند؛ یعنی همان رژیمی که در سال 1979 میلادی (1357 شمسی) توسط خمینی پا گرفت. اکثریت قشرهای جامعه و گروه های مذهبی و قومی در این انقلاب مشارکت کردند، اما این انقلاب توسط خمینی ربوده شد. تمام آرزوهای مردم به دنبال به قدرت رسیدن آخوندها خیلی زود بر باد رفت. اکثریت اقشار جامعه به حاشیه ای رانده شد و حاکمیتی تئوکراتیک و دینی بر مبنای عمدتا فرقه ای و صدور تروریسم ایجاد شد.
نشست اپوزیسیون رژیم ایران در دوره زمانی بسیار مهمی چه برای مردم ایران و چه برای منطقه برگزار شد. حجم گله مندی مردم ایران از سیاست های رژیم حاکم افزایش یافته است؛ به ویژه اینکه مردم ایران به این نتیجه رسیدند که توافق هسته ای ایران و گروه 5+1 بهبودی در وضعیت معیشتی آنها ایجاد نکرده و آرزوهایشان برای بهبود وضع اقتصادی و کاهش تورم و گرانی و فقر و بیکاری دود شد و به هوا رفت.
نارضایتی مردم به تازگی در راهپیمایی موسوم به “روز قدس” نمود پیدا کرد. مردم اصفهان در مرکز کشور در این راهپیمایی شعار “سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن” سر دادند. این شعار خاطره شعارهای مشابهی را در ذهن تداعی می کند که مردم ایران بعد از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2009 میلادی (1388 شمسی) سر دادند. مردم در آن دوره که احمدی نژاد با شکست میر حسین موسوی برنده انتخابات و برای بار دوم رییس جمهور شد، فریاد زدند “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران”.
افزون بر این، استان های غیر فارس نشین شاهد یک حرکت نوعی بود. درگیری های مسلحانه و عملیات نوعی علیه سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان و کردستان و عربستان “الاحواز” به وقوع پیوست. کما اینکه یک گروه احوازی به نام “صقور الاحواز” مسوولیت حمله به پتروشیمی بندر معشور “ماهشهر” در الاحواز را به عهده گرفت.
در سطح منطقه ای و بین المللی، اقدامات ایران در منطقه و دخالت های آشکار این کشور در امور داخلی کشورهای عربی به شکل خطرناکی تشدید یافته است. کما اینکه ایران به حمایت های خود از تروریسم و شعله ور کردن آتش فرقه گرایی در منطقه ادامه می دهد.
علاوه بر این، گزارش های غربی از نقض برخی موارد توافق هسته ای توسط ایران و ادامه تلاش های تهران برای دستیابی به فناوری هایی که برای تولید سلاح های اتمی استفاده می شود خبر داده اند. سازمان اطلاعات آلمان گفته ایران کما کان می کوشد فناوری غیر قانونی هسته ای از آلمان خریداری کند. دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان گفته که اطلاعات مهمی در دست دارد که نشان می دهد ایران کما کان می کوشد تا مواد غیرقانونی از آلمان خریداری کند؛ به ویژه موادی که می توانند در فناوری هسته ای مورد استفاده قرار گیرند.
این تلاش های ایران جای هیچ شکی باقی نمی گذارد که رژیم ایران به تلاش های خود برای دست یابی به سلاح های اتمی ادامه داده و توافق هسته ای را که حدود یک سال پیش امضا شد نادیده گرفته است.
گزارش دستگاه امنیتی آلمان شاید کشورهای گروه 5+1 را به اقدامات قاطعی هدایت کند؛ اقداماتی که اجرای این توافق توسط ایران را تضمین و از تلاش های این کشور برای نقض توافق هسته ای جلوگیری کند.
علاوه بر این، ایران علنا از دخالت های آشکار خود در عراق و سوریه سخن می گوید. مقامات ایران اظهاراتی بیان می کنند که بحرین و استقلال این کشور را مورد هدف قرار می دهد. کما اینکه تلاش های تهران برای حمایت مالی و نظامی از کودتاچیان یمن ادامه دارد. 
نشست امسال شورای ملی مقاومت ایران برای نخستین بار نبود که برگزار می شود. همایش های سالانه فراوانی در سال های پیشین برگزار شده بود، اما نشست امسال درخور توجه بود. شمار و سطح دعوت شدگان عرب و غربی و پیام قوی این نشست از ویژگی های آن بود. پیام نشست این بود که مردم ایران برای سرنگونی رژیم و ساخت یک ایران جدید گامهای جدی بر می دارد، ایرانی که از روابط خوب با کشورهای همسایه برخوردار بوده و در امور داخلی آنها دخالت نمی کند، تا دوباره به منظومه جهانی بازگردد. این امر در درجه اول، اثر مثبتی بر روی شهروندان ایرانی و چهره ایران در حوزه جغرافیایی اطراف خود و در جهان خواهد داشت، اما با وجود رژیم کنونی در تهران نمی توان به این اهداف دست یافت. زمانی که تهران از طرح های سیاسی خود که کشورهای منطقه و یکپارچگی آنها را هدف گرفته و نیز از حمایت گروه های مرگ و تلاش برای تسلط بر منطقه از طریق شبه نظامیان و حمایت از تروریسم و فرقه گرایی دست بکشد می توان به این اهداف رسید.
خلاصه اینکه خمینی پروژه سیاسی خود که اپوزیسیون رژیم پهلوی بود را در پایتخت فرانسه پاریس راه اندازی کرد. و ما امروز یعنی نزدیک به چهار دهه بعد از انقلاب، بازگشت حرکت سیاسی ایرانی را از همان جا یعنی در خارج از کشور ملاحظه می کنیم. آیا تاریخ دوباره تکرار خواهد شد و بار دیگر رهبر سیاسی جدیدی را خواهیم دید که با هواپیمای شرکت هواپیمایی فرانسه وارد تهران می شود؟
بی تردید، مردم ایران و اپوزیسیون داخل و خارج از کشور هستند که باید تصمیم بگیرند. اما چنین تصمیم گیری به هماهنگی گسترده گروه های اپوزیسیون ایرانی و کنار گذاشتن اختلافات و اندیشیدن به آینده بهتری نیاز دارد که حقوق دینی و مذهبی و قومی کلیه گروه های جامعه ایران را تضمین کند. آیا ایرانیان شعار “شکسته به دست ما گردد درست” را در پیش خواهند گرفت؟

به نقل از : روزنامه الوطن

دكتر محمد بن صقر السلمى
دكتر محمد بن صقر السلمى
رئیس و بنیانگذار مؤسسه بین المللی مطالعات ایران.