ایران دو بار عراق را به نابودی کشاند

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1291

توسطدكتر محمد بن صقر السلمى

ایرانیان، روزی روزگاری برای کار یا گردش و گذراندن اوقات خوش آرزوی سفر به عراق داشتند.
اما، حالا عراق در خرابی و ویرانی و بی ثباتی ضرب المثل شده است.

مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی اخیرا ویدیویی منتشر کرده که توسط یکی از شبکه های تلویزیونی ایران پخش شده است. گوینده ایرانی در یکی از صحنه های ویدیو که در خط مرزی بین عراق و ایران ضبط شده پا به پای شماری از نیروهای مسلح ایران حرکت می کند. او روبروی دوربین قرار گرفته و درباره شرایط دردناکی سخن می گوید “اینجا خط مرزی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق است. یکی از این کشورها در امنیت کامل و شامل و دیگری در بی ثباتی مطلق به سر می برد. در آن سو (عراق) همه چیز دردسرساز و سرسام آور است؛ بمب ها و موشک ها و عوامل تروریستی. در این سو (ایران)، صدای وزش باد تنها چیزی است که امروز مایه ناراحتی ماست.”
چه گستاخی پی در پی و یکریزی! این گوینده ایرانی بهتر از هر کس دیگری به واقعیت رویدادهای جاری در عراق آگاه است. آری، رویدادهایی که اینک به دلیل حضور عوامل کشورش از نیروهای سپاهی گرفته تا گروه های شبه نظامی فرقه گرا و تروریستی در عراق جریان دارد و در راستای تامین منافع رژیم ایران بیش از هر کشور دیگری تلقی می شود. آری، عراق درگیر مسائل کوچک و بزرگ بی شماری است اما کلیه این مشکلات از مرزهای شمالی و شرقی کشور به عراق سرازیر می شوند. فرقه گرایی و کشمکش های مذهبی در عراق پدیده آشنایی نبود اما همزمان با دخالت رژیم حاکم بر ایران در امور داخلی عراق بیش از پنجاه گروه شبه نظامی فرقه گرا در عراق ظهور یافتند. مزدوران ایران، اینک در حال به دست گرفتن زمام امور و تسلط بر ارکان حاکمیت هستند. ایرانیان، روزی روزگاری برای کار یا گردش و گذراندن اوقات خوش آرزوی سفر به عراق داشتند.
اما، حالا عراق در خرابی و ویرانی و بی ثباتی ضرب المثل شده است!
اما در خصوص اظهارات گوینده مبنی بر برخورداری ایران از ثبات کامل و شامل و اینکه تنها صدای وزش باد مایه ناراحتی ایرانیان است باید گفت که این حرف ها اغراق گویی بزرگی است که خود شخص گوینده پیش از هر کس دیگری از آن خبر دارد. بنا به موسسه مشاوره اداری و منابع انسانی و نظرسنجی “گالوپ” در سال 2014 میلادی (1393 شمسی) کشور عراق غمگین ترین کشور جهان است. ایران، درست بعد از عراق در جایگاه دوم قرار گرفت.
این گوینده ایرانی کوشید دو بار مردم ایران را فریب دهد. نخست اینکه ایران را با عراق یعنی کشوری که بدترین مراحل تاریخ معاصر خود را سپری می کند مقایسه کرد. دوم اینکه گوینده ایرانی سعی کرد تا مردم ایران را به این مساله متقاعد کند که آنها در ثبات جامع و فراگیری زندگی می کنند. اما، واقعیت گویای این است که ایران دارای بیشترین آمار اعدام نسبت به جمعیت کشور است. ایران بیشترین تعداد حکم اعدام کودکان و افراد زیر 18 سال را به خود اختصاص داده است. گذرنامه ایرانی یکی از بی اعتبارترین گذرنامه های جهان از لحاظ سفر بدون ویزا در رتبه بندی معتبرترین پاسپورت های جهان است. مهم تر اینکه دارندگان تابعیت ایرانی، اینک در فهرست شهروندان کشورهای منع شده به خاک آمریکا قرار دارند و اتباع عراق از این فهرست حذف شدند.
گوینده ایران، همچنین این نکته را نادیده گرفته که نزدیک به 40 درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند. او خود را به فراموشی زده که میانگین درآمد شهروند عراقی هنوز به مراتب کمتر از میانگین درآمد شهروند ایران است. این گوینده با ذکاوت گویا اوضاع کنونی برخی مناطق در شرق و شمال و غرب ایران را هم نادیده گرفته است. تحرکات مسلحانه ملیت های غیر فارس، نظیر بلوچ ها و کردها و عرب ها در این مناطق رو به گسترش است. این مساله یک چالش امنیتی برای رژیم حاکم در ایران به حساب می آید. بنا به نهادهای پژوهشی بین المللی تهدید امنیتی در منطقه ای مثل بلوچستان “سطح بالا” ارزیابی شده است.
آری، همه مردم عراق، اعم از عرب و کرد و شیعه و سنی گرفتار اقدامات تخریبی ایران شده اند. آنها به خوبی می دانند که رژیم ولایت فقیه در تلاش شبانه روزی برای نگه داشتن عراق به عنوان یک کشور ناکام گرفتار هرج و مرج و ویرانی است. عراق در این شرایط، از یک سو توان ایستادن در برابر طرح توسعه گری تهران را ندارد و از سوی دیگر، رژیم ولایت فقیه از این وضعیت عراق به عنوان الگوی ناکامی برای فریفتن ملیت ها در ایران بهره برداری می کند.
مردم عراق باید پیش از هر کس دیگری این واقعیت را دریابند. آنها باید به پیشینه روابط بین دو کشور رجوع کرده و مسائل تاریخی را به اوضاع کنونی ربط بدهند. کشورهای عربی هم مسئولیت رهایی دروازه شرقی میهن عربی و بازگرداندن آن به آغوش وطن عربی و بازپروری عراق به دور از گرایشات فرقه گرایانه یا قومی را به عهده دارند. خداوند عراق و مردمانش را حفظ کند.

ترجمه شده از: روزنامه الوطن


مسئولیت نوشته ها به عهده خود نویسنده است وسایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

دكتر محمد بن صقر السلمى
دكتر محمد بن صقر السلمى
رئیس و بنیانگذار مؤسسه بین المللی مطالعات ایران.