ترامپ باید نگرش خود نسبت به مفهوم دشمن را گسترش دهد

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1183

توسطدكتر محمد بن صقر السلمى

ایالات متحده و عربستان سعودی از تبادل اطلاعات گرفته تا همکاری عملیاتی، در جنگ علیه تروریسم جهانی با یکدیگر مشارکت و همکاری کرده اند. اما آنها درباره اینکه “دشمن کیست” با یکدیگر اختلاف نظردارند. دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا فرصت تصحیح این مفهوم را در اختیار دارد. او بایستی این کار را هرچه سریع تر انجام دهد تا به این ترتیب شانس جهانیان برای شکست تروریسسم افزایش یابد.
ایالات متحده آمریکا و ائتلاف 40 کشور اسلامی به رهبری عربستان بر سر تروریستی بودن گروه های سنی مسلک القاعده و داعش با یکدیگر توافق دارند. اما نقطه اختلاف دو طرف درباره تروریست بودن گروه های شیعی مانند گردان های مقاومت لبنان، گردان های سید الشهدا، تیپ القدس، تیپ ابوالفضل عباس و همچنین چند گروه شبه نظامی شیعه تحت فرمان سپاه پاسداران ایران در عراق و سوریه است.

در حالیکه کشورهای عربی اسلامی این گروه ها را در فهرست جریان های تروریست قرار می دهند کشورهای غربی به دلایلی از چنین کاری خودداری می کنند. غرب باید برای تحقق پیشرفت در زمینه مبارزه با تهدیدهای تروریستی به تغییر دیدگاه خود بپردازد.
حملات تروریستی القاعده و گروه های شیعه با یکدیگر تفاوتی ندارند. نتایج خشونت بار افراط گرایی مبتنی بر ایدئولوژی – خاستگاه آن هر جا که باشد- بکسان است. غرب در قبال رفتارهای یکسان –بسته به نام فرقه ای که در میان است- برخورد متفاوتی اتخاذ می کند که این رویکردی ریاکارانه و خطرناک به شمار می رود. در پیش گرفتن چنین رویکردی تنها این باور را در جهان اسلام تقویت می کند که در غرب، توطئه ای علیه اکثریت سنی در جهان اسلام در کار است.
عده بسیاری در خاورمیانه بر این باورند که دولت اوباما تروریسم دولتی و فعالیت های تروریستی مورد حمایت حکومت ایران و نمایندگان شیعه این کشور را تحمل کرده است.
از سوی دیگر، دولت ترامپ می تواند این بازی را با در نظر گرفتن تروریست های واقعی کاملا تغییر دهد. همه افراط گرایان خشونت طلب شیعه باید توسط دولت آینده آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرند.
واشنگتن همه شواهد و مدارک لازم برای چنین کاری در اختیار دارد. ایران به تشکیل گروه های شبه نظامی شیعه در عراق و سوریه و همچنین ارسال تعداد زیادی از مزدوران افغانی و پاکستانی افتخار ومباهات می کند. تهران، همچنین به حمایت از شورشی های حوثی در یمن و گروه های تروریستی در بحرین، کویت،نیجریه وشرق عربستان سعودی نیز اعتراف کرده است.
مهم تر از همه اینکه، رژیم ایران نقش کلیدی در تشکیل گروه به اصطلاح ارتش آزادیبخش شیعه در عراق بازی کرده است که همه تلاش خود را برای چنگ انداختن به عرصه سیاسی و همچنین ایجاد منازعات ایدئولوژیکی، قومی و فرقه ای به کار گرفته است. پیکار جویان شیعه کمر به تخریب سوریه بسته اند و یک بحران انسانی باورنکردنی در این کشور ایجاد کرده اند.
نمونه دیگر، نیروهای بسیج مردمی (یا حشد الشعبی) در عراق است: این گروه شبه نظامی تحت حمایت دولت های عراق و ایران و ظاهرا برای مبارزه با داعش ایجاد شده است. اما، این گروه و مزدوران شبه نظامی شیعه دیگر به رویکردهای فرقه ای خشونت بار شهرت دارند و اقدامات آنان با رفتار داعش تفاوت چندانی ندارد. خود حضور نیروهای بسیج مردمی در واقع بیانگر اهداف آشکار ایران برای ایجاد پایگاه هایی در سایر نقاط خاورمیانه است.
نیروهای بسیج مردمی یکی از نمونه های فراوان شکست خفت آور سیاست های ایالات متحده آمریکا در خصوص ایران و نیز ناکامی این کشور در زمینه مهار خصومت ورزی های ایران در منطقه است. غفلت عمدی غرب نسبت به واقعیت های موجود منجر به ترویج تروریسم مورد حمایت ایران شده است.
نابودی گروه های تروریستی مستلزم وجود تعریفی پذیرفته شده در رابطه با تروریسم است؛ تعریفی که برخورد بدون تبعیض یا غیرگزینشی با گروه های تروریستی داشته باشد. ایالات متحده آمریکا باید مسوولیت رهبری کشورهای منطقه خلیج و کشورهای عرب را در رابطه با تروریسم به عهده بگیرد. این کشورها به مبارزه با تروریسم وایجاد راهکارهایی برای مبارزه با افراط گرایی و فرقه گرایی در این منطقه- حوزه نفوذ آنها هر کجا باشد- تعهد دارند.
این کشورها در جنگ با تروریسم شرکای قابل اعتمادی برای واشنگتن بوده اند، اما غرب باید برای تحقق پیشرفت بیشتر در این زمینه به رویکردی منسجم، غیر فرقه ای و غیرگزینشی تردر خصوص مبارزه با تهدیدهای تروریستی روی بیاورد. علاوه بر این، ایجاد راهکاری برای بحران سوریه باید به عنوان گامی مهم در جهت ریشه کن کردن تروریسم لحاظ شود. این امر تنها از طریق اتخاذ اقداماتی قاطعانه در جهت حذف همه بازیگران غیردولتی امکانپذیر خواهد بود.
همکاری دولت رییس جمهور آینده ایالات متحده آمرکا و کشورهای عرب عاملی عمده در جهت حل بحران های خاورمیانه و بازگرداندن ثبات منطقه ای است. رئیس جمهور منتخب، ترامپ، باید دامنه مفهوم تروریسم را گسترده تر نموده و هر گروهی که دست به اقدامات خشونت بار می شود فارغ از فرقه وابسته به آن، باید در فهرست تروریسم قرار گیرد.
ترجمه شده از: سايت “ذا هيل”


مسئولیت نوشته ها به عهده خود نویسنده است وسایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

دكتر محمد بن صقر السلمى
دكتر محمد بن صقر السلمى
رئیس و بنیانگذار مؤسسه بین المللی مطالعات ایران.