حج با موفقیت برگزار شد، ایران شکست خورد و طشت رسواییش از بام افتاد

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1011

توسطدكتر محمد بن صقر السلمى

رهبران عربستان سعودی مثل همیشه با بسیج امکانات و تلاش برای خدمتگزاری به ضیوف الرحمن میدان را برای مجادله های رسانه ای و الفاظ رکیک رژیم ایران خالی گذاشتند.
رژیم ایران پس از اینکه حج امسال را تحريم و ملت خود و ملت های غیر فارس ساکن در حوزه جغرافیایی موسوم به ایران را از ادای رکن پنجم دین اسلام محروم كرد، گاه با شایعه پراکنی و گاهی هم با تهدید مستقیم و غیر مستقیم به دنبال ايجاد آشفتگی و هرج و مرج در موسم حج بود.
تهران حج را به دلایل صرف سیاسی تحریم کرد. آنها پس از آنکه در آستانه امضای تفاهم نامه حج بودند به دستور “ولی فقیه” از امضای آن خودداری و بلافاصله جده را به مقصد تهران ترک کردند. هدف این تغییر موضع ناگهانی در درجه اول ایجاد آشفتگی در موسم حج و تحت تاثیر قرار دادن ساير کشورها و ملت های مسلمان بود. کلیه امکانات ماشین رسانه ای بزرگ و چند زبانه ایران هم برای رسیدن به این هدف بسیج شدند. بدین ترتیب، همه ما، همزمان با نزدیک شدن موسم حج حملات رسانه ای وحشیانه مقام های رژیم ایران و در راس آنها خامنه ای و سایر چهره های برجسته رژیم و نویسندگان و روزنامه نگاران علیه عربستان سعودی را دنبال کردیم، که کمترین توصیفی که می توان درباره زبان به کار رفته در این حملات رسانه ای به کار برد این است که ركيك، بی شرم و احمقانه است. لحن تند رسانه های ایران با آغاز ماه ذی الحجه شدت یافت، تا جایی که عناوین و گزارش های صفحه نخست روزنامه های ایران و خبرگزاری های وابسته به رژیم و سپاه پاسداران با به کارگیری زشت ترین توصیف ها واصطلاحات عربستان سعودی را آماج حملات خود قرار دادند.
این وضعیت رسانه ای وسیاسی ایران که دچار انحطاط اخلاقی وحرفه ای است تاکیدی بر اهداف واقعی این کشور در خصوص دولت و ملت سرزمین حرمین شریفین است و اینکه ایران برای آسیب رساندن به این سرزمین از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. اما رهبران عربستان سعودی مثل همیشه با بسیج امکانات و تلاش برای خدمتگزاری به ضیوف الرحمن و فراهم کردن وسایل آسایش و امنیت آنان به منظور ادای مناسک توام با راحتی میدان را برای مجادله های رسانه ای و زبان رکیک رژیم ایران خالی گذاشتند. به عبارت دیگر، عربستان سعودی می توانست راه مقابله به مثل با تهاجم رسانه ای ایران در پیش بگیرد، اما وی مقام خود را بالاتر از این فرومایگی می بیند، مبادا خوانندگان و ناظران بی طرف دو طرف را با یکدیگر اشتباه بگیرند. ریاض طبق ابیات شعر امام شافعی رحمت خدا بر او باد عمل کرد که گفت:
بسا نابخرد که با من زبان به نادانی گشاید”
و من گفتن پاسخ را خوش نمی دارم
وی نادانی فزاید و من حلم
همچون عود که به سوختن خوشبوتر شود”
پاسخ غیر مستقیم عربستان به ادعاهای تهران و تلاش های ایران برای بسیج کشورهای جهان اسلام علیه عربستان عملی بود. چه موسم حج نخست به لطف پروردگار و سپس رهنمودهای رهبران کشور و اقدامات حرفه ای بخش های گوناگون شرکت کننده در موسم حج، شاهد موفقیت چشمگیری در کلیه سطوح و حرکت روان جمعیت میلیونی حجاج از منی به عرفه و سپس از منی به مزدلفه و افاضه به منی و رمی جمرات و سرانجام طواف وداع بدون حادثه بود. 
موسم حج امسال خاطره نقش خرابکارانه ایران را در بسياری از موسم های حج در سه دهه و چند سال پیش در ذهن ها تداعی کرد. نبود حجاج ایرانی و به ویژه کسانی که توسط رژیم ایران با انگیزه های غیر مرتبط با اجرای رکن پنجم به حج اعزام می شوند بیش از گذشته ارتباط اقدامات خرابکارانه را که دلایل وقوع آن مشكوك است با اهداف تهران در خصوص موسم حج افشا کرد؛ چه ایران می کوشد از طریق مهم ترین افتخارات عربستان یعنی خدمتگزاری و رسیدگی به حرمین شریفین و برقراری امنیت برای ضیوف الرحمن در موسم حج به این کشور ضربه بزند. 
سرانجام عربستان به یاری خداوند توانست با موفقیت چشمگیر و افتخارآفرینی کلیه امکانات خود را برای خدمتگزاری به ضیوف الرحمن بسیج کند تا اینکه این موسم حج با شکوه هر چه تمام تر برگزار شد. از سوی دیگر، اما ایران با آن همه شایعه پراکنی و ادعاهای دروغین علیه عربستان نه تنها نتوانست کشورهای اسلامی بلکه نتوانست مردم ایران را نیز به ناتوانی عربستان در مدیریت حج متقاعد کند و در این مسیر شکست سختی متحمل شد. و بدین ترتیب، طرح تهران برای سیاسی کردن حج برای همگان هویدا شد، و تلاش های او برای تبدیل این فریضه ای که خداوند در قرآن درباره آن چنین فرموده است: “فَلا رَفَثَ وَلا فُسُوقَ وَلا جِدَالَ فِي الْحَجِّ” (همبستری و گناه و جدال در حج روا نیست) به موسم شعار دهی های دروغین سیاسی و بحث و جدل های بیهوده و تباهی نفرت انگیز ایدئولوژیکی و فکری آشکار گردید. فاجعه بزرگ در این بود که راس هرم نظام ایران حجاج را به رفتن به کربلا به جای مکه فرا خواند. این دیگر چه رهبر و فقیه و مرجع تقلیدی است؟! 
رژیم ایران با این کار، خود و چهره های نمادین خود را در برابر همگان رسوا کرد و طشت رسواییش از بام افتاد، و به قول معروف “رسوای خاص و عام شد”.
واقعیت این است که مردم کشور همسایه ما یعنی ایران شایستگی برخورداری از شرایط بهتر از وضعیت کنونی را دارند. آیا مرد رشید و راست تدبیری پیدا می شود که بتواند آنچه باقیمانده را نجات دهد؟ پاسخ این پرسش را تنها مردم ایران، نه دیگران، در اختیار دارند.

به نقل از الوطن

مسئولیت نوشته ها به عهده خود نویسنده است وسایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

دكتر محمد بن صقر السلمى
دكتر محمد بن صقر السلمى
رئیس و بنیانگذار مؤسسه بین المللی مطالعات ایران.