نقش عمده ایران در خونریزی های حلب

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1166

توسطپری کیارامونته

تاکنون خشم همگان در خصوص خونریزی های حلب متوجه مسکو و دمشق بوده است، اما کنشگران حاضر در منطقه می گویند که تهران ضمن داشتن یک ژنرال ارشد در صحنه، اردوگاه های مخفی ایجاد کرده که در آنها مزدوران عراقی برای ریشه کنی شورشیان در این شهر سوریه آموزش می بینند.
طبق اطلاعات ارائه شده به شبکه خبری فاکس، نیروهایی که در حال حاضر کنترل حلب را در دست دارند، تحت فرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند. گروه های نظامی تحت فرمان سپاه شامل مزدوران خارجی از قبیل حزب الله لبنان، نیروهای شبه نظامی عراق و جنگجویان شیعه با نام «لشکر فاطمیون» از افغانستان و «لشکر زینبیون» از پاکستان می شوند.

به گفته مقامات روسیه و ترکیه، روز سه شنبه، وزیران امور خارجه و دفاع روسیه، ایران و ترکیه در مسکو، به بحث و گفتگو در خصوص آینده سوریه و شهر حلب پرداختند. بنا به گفته یکی از مقامات ترکیه، این ملاقات برای «درک نظرات هر سه طرف، تشریح موقعیت کنونی ما و همچنین بحث درباره آینده» برگزار شد.
این ملاقات نشانگر نقش در حال ظهور ایران در سوریه است- هم در جنگ داخلی که در این کشور جاری است و هم در آینده ای که برای آن پیش بینی می شود.
طبق گزارش هایی که اپوزیسیون رژیم ایران دریافت کرده است، تعداد نیروهای سپاه انقلاب ایران و افراد تحت استخدام آن در حلب و نواحی اطراف آن به ۲۵ هزار نفر می رسد، و این در حالی است که تعداد پرسنل نظامی ارتش اسد بسیار محدود است.
شاهین قبادی، سخنگوی شورای ملی مقاومت ایران، به شبکه فاکس گفت: «این گزارش جای شک و تردید باقی نمی گذارد که رژیم ایران مانع اصلی بر سر راه هرگونه راه حلی در سوریه است. موقعیت کنونی در شهر حلب و نقش رژیم ایران در سبعیت های صورت گرفته در این منطقه، اخراج بی درنگ سپاه پاسداران و مزدورانش از سوریه را الزامی می کند. آخوندها با مداخله در سایر کشورها، می کوشند تا روی ضعف های خود در درون کشور سرپوش گذارند. بقای رژیم ایران با حفظ دیکتاتوری اسد بر سر قدرت در سوریه گره خورده است.»
طبق این گزارش هایی که شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق دریافت کرده است، فرماندهی نیروهای قدس– که نام واحدهای عملیاتی سپاه پاسداران در خارج از ایران است– در حلب به دست سردار جواد غفاری است که او را دست راست فرمانده کل نیروهای سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی توصیف می کنند. قاسم سلیمانی را معمار نقش ایران در عملیات روسیه در سوریه می نامند.
غفاری که یکی از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق بود، سه سال است که مسئولیت نیروهای نظامی اطراف حلب و جبهه شمال سوریه را برعهده دارد. او اخیراً به فرماندهی کل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب ایران در سوریه ارتقاء مقام یافت.
چند ماه پیش غفاری و سلیمانی با رئیس جمهور سوریه، بشار اسد دیدار کردند. اسد طی این جلسه غفاری را مورد ستایش قرار داد.
طبق گزارش های اطلاعاتی اخیر، نیروهای قدس مزدورانی را از ائتلافی متشکل از ده گروه که در مجموع با نام «حشد الشعبی» شناخته می شوند، به خدمت گرفته اند. حشد الشعبی عمدتاً از گروه های شیعی مانند سپاه بدر و گروه النجبا تشکیل شده که دارای تعدادی پایگاه ثابت در سوریه است. یکی از این پایگاه ها در نزدیکی فرودگاه دمشق قرار دارد.
گردان های بعثی و نیروهای المرتضی که از طرفداران سوری اسد به شمار می روند نیز در حلب حضور دارند.
هنگامی که شبکه فاکس نیوز با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا تماس گرفت،‌ آنها از اظهار نظر در خصوص نقش ایران در درگیری های شهر حلب خودداری کردند و در عوض به نظرات سخنگوی این وزارتخانه، جان کربی، در نشست خبری روزانه روز سه شنبه اشاره کردند.

از کربی پرسش هایی در خصوص تکذیب حضور نیروهای شبه نظامی شیعه عراق در حلب با اجازه دولت از سوی وزیر امور خارجه عراق، ابراهیم الجعفری و همچنین نگرانی های موجود درباره حمایت ایران از این نیروها پرسیده شد. او در پاسخ گفت: «من نمی توانم صحت اظهارات وزیر امور خارجه در خصوص حضور نیروهای شبه نظامی عراق را تأیید کنم و همچنین نمی توانم در خصوص این موضوع که این نیروها به چه کسی وفادار و پایبند هستند اظهار نظر کنم.»
کربی افزود: «با این همه، ما می دانیم که جنگجویانی تحت حمایت ایران در سوریه حضور دارند. و در این خصوص نیز اظهار نظر کرده ایم. ما درباره نقش بی فایده ای که آنها با مشاوره، برخی عملیات نظامی و قطعاً از طریق اسلحه و انواع کمک ها در حمایت از رژیم اسد ایفا می کنند هم اظهار نظر کرده ایم. و پیش از این نیز گفته ایم که خواستار آن هستیم که این رژیم و حامیانش که شامل ایران نیز می شود، با توقف اینگونه فعالیت ها، تلاش کنند تا همه در جهت دستیابی به یک آتش بس معنادار حرکت کنیم.»
شورای ملی مقاومت ایران ادعا می کند که سپاه پاسداران مقر فرماندهی اصلی خود را در ۲۰ مایلی حلب در پادگانی به نام «بهوث» مستقر کرده است. این پادگان پیش از این یکی از مهمترین مراکز تولید موشک و سلاح شیمیایی رژیم اسد به شمار می رفت.
بنابر گزارش های اطلاعاتی، این پادگان در حال حاضر تحت نظارت غفاری است، اما شامل مرکزی تحت کنترل فرماندهان حزب الله لبنان نیز می شود. همچنین تعدادی از افسران ارتش سوریه نیز در آن حضور دارند.
قبادی به شبکه فاکس نیوز گفت: «واقعیت این است که حلب تحت اشغال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مزدورانش قرار دارد. اعدام های دسته جمعی، ممانعت از انتقال غیرنظامیان٬ از جمله زنان و کودکان، و حمله به غیرنظامیان توسط نیروهای رژیم آخوندها صورت گرفته است.»
او در ادامه افزود: «آنها منشا اصلی بحران در سوریه و منطقه هستند. ایران با سوءاستفاده از مسامحه جامعه بین المللی و همچنین با این باور که در برابر جنایاتش پاسخگو نخواهد بود، به طرز بی وقفه ای جسارت یافته است.»


مسئولیت نوشته ها به عهده خود نویسنده است وسایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

پری کیارامونته
پری کیارامونته
پری کیارامونته یکی از گزارشگران شبکه فاکس نیوز است که موضوع های مختلفی از قبیل جرائم، مسائل تحقیقی و فناوری را با توجه به منافع ملی پوشش می دهد.