کتاب “دما بالا می رود: سپاه پاسداران ایران و جنگ های خاورمیانه” از سوی رصانه ترجمه شد

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=2338

موسسه بین المللی مطالعات ایران (رسانه) کتاب “دما بالا می رود: سپاه پاسداران ایران و جنگ های خاورمیانه” نوشته نادر اسکویی را به عربی ترجمه کرده است. اسکویی یک پژوهشگر ایرانی-آمریکایی متخصص در زمینه جمهوری اسلامی و قدرت نظامی آن است. اسکویی از تجربه گسترده ای برخوردار است و کتابی دقیقی را بر اساس معیارهایی برای ارزیابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزن آن در نظام سیاسی ایران، نفوذ توسعه طلبانه آن و افزایش تنش هایی که در منطقه به وجود آورده نوشته است.

فصل اول کتاب با عنوان «ایران در جنگ: تلاش برای برتری در خاورمیانه» توضیح می دهد چگونه ایران می کوشد سلطه خود را در خاورمیانه بویژه در سوریه، عراق، و یمن گسترش دهد. همچنین عملیات پنهانی ایران در افغانستان، جبهه شمالی اسراییل، و فعالیت های گروه های شبه نظامی نیابتی ایران در مرز یمن با عربستان سعودی را مورد بررسی قرار می دهد.

فصل دوم کتاب «ارتش آزادیبخش شیعه» نام دارد؛ این فصل در خصوص شکل گیری و مسلح کردن نیروهای شبه نظامی ایران و همچنین تبدیل شدن آنها به یک ارتش چندملیتی فرامرزی است که در خارج از کشورهای خود برای ایران می جنگند. این نیروهای شبه نظامی چندملیتی با دریافت پول ترغیب می شوند و از سوی نیروی قدس آموزش می بینند.

فصل سوم کتاب با عنوان «سال های انقلاب و جنگ» به نقش شیعه در جنگ ایران و عراق و همچنین ایجاد حزب الله در لبنان می پردازد و همچنین این موضوع را بررسی می کند که چگونه نیروی قدس از «سازمان های شبه نظامی شیعه برای انجام حملات تروریستی در خاک کشورهای خارج از مناطق جنگی» استفاده کرده است.

فصل چهارم «دروازه های افغانستان و عراق» نام دارد و نگاه مفصلی به این دارد که چگونه نیروی قدس و افسران سپاه پاسداران نقش کلیدی در طراحی و هماهنگی عملیات ضد طالبان همراه با فرماندهان اتحاد شمال پس از حملات ۱۱ سپتامبر داشتند.

فصل پنجم با عنوان «شورش ها، جنگ های داخلی، و قیام ها» به موضوعات زیر می پردازد: جنگ داخلی سوریه؛ نبرد عراق؛ خطوط گسل فرقه گرایی قومی؛ عراق پس از داعش؛ طرحهای قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس برای ایجاد یک حکومت شیعی تا رهبری را در یمن که کشور هم مرز عربستان سعودی است در دست بگیرد.

فصل ششم کتاب «کریدور زمینی به سوریه» نام دارد. این فصل ضمن ارائه تحلیلی مفصل، نگاهی به نبرد حلب و همچنین رویای نیروی قدس برای ایجاد «یک ملت شیعی واحد که دور ایدئولوژی نظامی ضد غرب و ضد اسراییلی گرد هم آمده است» می اندازد.

فصل هفتم با نام «کمپین عراق» نقش های حشد الشعبی و دیگر گروه های شبه نظامی در میدان نبرد را بررسی می کند.

فصل هشتم با عنوان «فراخوان صنعا» قیام حوثی ها علیه دولت علی عبدالله صالح و همچنین رابطه پیچیده بین حوثی ها و صالح را مرور می کند که منجر به تسخیر صنعا از سوی حوثی ها شد. افزون بر این، فصل هشتم حملات حوثی ها علیه تنگه باب المندب و حملات موشکی آنها علیه عربستان سعودی را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

فصل نهم «کار ناتمام در افغانستان» نام دارد و به نقش نیروی قدس و طالبان در دوران پس از ۱۱ سپتامبر و همچنین استخدام شیعه های افغانی از سوی نیروی قدس می پردازد.

فصل دهم «تامین مالی کمپین های منطقه ای نیروی قدس» نام دارد و به طور دقیق به شبکه های گسترده لجستیک نظامی سپاه پاسداران می پردازد، از جمله توان موشکی، توانایی های سایبری و شبکه حمایت مالی که از سوی بنیادها و شرکت های تحت نظارت سپاه اداره می شوند.

فصل یازدهم «راه طولانی، آینده نامطمئن» نام دارد و به چالش های عملیاتی رو به روی نیروی قدس و نقش متغیر ایران در منطقه می پردازد. در این فصل اسکویی نتیجه گیری می کند «ایران بر این باور است هرگونه منفعتی از سوی ایالات متحده، اسراییل، یا حکومت های عرب سنی به معنای ضرر برای ایران است، و برعکس.»

سرانجام اسکویی موفق می شود آینده نیروی قدس را تحلیل و پیش بینی کرده بر تهدیدهای بسیاری که رو به روی این پروژه انقلابی است تاکید می کند. چنین به نظر می رسد که استراتژی نظامی ایران به بقای این کشور در منطقه ای بی ثبات کمک نخواهد کرد و آن را به سوی رویارویی با قدرت های منطقه ای و جهانی پیش خواهد برد.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران