رسانه منتشر می کند؛ « جنبش مستضعفان و فروپاشی اصول انقلاب اسلامی»

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=2464

موسسه بین المللی مطالعات ایران (رسانه) کتابی را با عنوان « جنبش مستضعفان و فروپاشی اصول انقلاب اسلامی » نوشته محمود حمدی ابوالقاسم و عبدالرئوف الغنیمی منتشر کرده است. این کتاب در ۲۹۱ صفحه چاپ شده است، و به ابعاد بحرانی می پردازد که بر مردم ایران – که همچنان تحت فشار نظام سیاسی ایران هستند- تحمیل می شود. این کتاب به تحلیل شرایط کنونی می پردازد، بویژه از آنجا که رژیم سیاسی ایران وعده داده بود که مردم ایران تحت ایدئولوژی اسلامی – شیعی در همه سطوح به قدرت خواهند رسید. اما پس از چهار دهه، مردم ایران خود را در مواجهه با استکبار روحانیون و وابستگان آنها می یابند، حال آنکه مقامات رژیم ایران از طریق استثمار کشور، همچنان بر ثروت و قدرت خود می افزایند.

فصل نخست این کتاب که «مستضعفان و راه های گذار از تقیه به انقلاب» نام دارد، «مفهوم مستضعف»، شرایط مستضعف بودن، این مفهوم در میان شیعیان، و راه های گذار شیعیان از آزار و اذیت و به قدرت رسیدن را توضیح می دهد.

فصل دوم «ایران و پروژه حمایت از مستضعفان در داخل: چارچوب ها، سیاست ها و ابزار اجرایی» نام دارد و به موارد زیر می پردازد: بالا بردن میزان آگاهی، بسیج مردم و تحریک آنها به انقلابی بودن،‌ مبانی قدرتمندسازی مستضعفان در قانون اساسی، ایجاد مشروعیت جدید و تضعیف مظاهر استکبار و نمادهای آن، ابزار و برنامه های قدرتمندسازی مستضعفان از طریق ابزارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

عنوان فصل سوم «ایران و حمایت از مستضعفان در خارج از کشور: اهداف، حوزه ها، و ابزار اجرایی» است و به مفهوم مردم مستضعف در خارج از کشور و مراحل حمایت از قدرتمندسازی آنها با استفاده از قدرت نرم و سخت می پردازد. فصل چهارم کتاب «رابطه بین حکومت و جامعه در ایران: دستآوردهای قدرت و تاثیر سیاست های آن بر مستضعفان» نام دارد و به توضیح این عوامل می پردازد: رابطه جامعه با حکومت، منافع رژیم سیاسی ایران از اتخاذ اصل «مستضعفان»، و همچنین تاثیر سیاست های نظام سیاسی و جهت گیری های آن بر رابطه بین حکومت و مستضعفان.

در فصل پنجم این کتاب که «شورش مستضعفان و مظاهر بحران مشروعیت سیاسی در ایران» نامیده می شود موارد زیر مورد بحث قرار می گیرند: تظاهرات اقلیت ها پس از انقلاب و شکست پروژه دولت-ملت، تظاهرات مردمی علیه سیاست های نظام، تظاهرات جناحی و بسیج مستضعفان.

عنوان فصل ششم «مستضعفان و ابعاد داخلی و خارجی بحران در ایران: تظاهرات سال ۲۰۱۹ علیه گرانی بنزین به عنوان نمونه» است و به توضیح فضای داخلی و خارجی این بحران، ابعاد ناخشنودی مردمی و ویژگی های این تظاهرات شش روزه می پردازد. این فصل همچنین گزینه های رژیم ایران برای مقابله با این تظاهرات – از کنترل تا سرکوب – را به طور خلاصه عنوان می کند. علاوه بر این، ضمن دلالت های ضمنی این تظاهرات، راه حل های احتمالی این بحران نیز ارائه می شود.

فصل آخر این کتاب «جنبش مستضعفان در خارج از کشور و بن بست پروژه ایران در منطقه» نام دارد و به موضوع نقش ایران در تظاهرات عمومی در عراق و لبنان، جایگاه عراق و لبنان در استراتژی ایران، ابزار ایران برای تسلط بر صحنه در عراق و لبنان و همچنین جنبش اعتراضی در عراق و لبنان علیه نفوذ ایران می پردازد. همچنین پیامدهای تظاهرات مردمی بر آینده پروژه منطقه ای ایران مورد بررسی قرار گرفت.

در خاتمه، این کتاب نشان می دهد که پس از انقلاب، مفهوم «مستضعفان» هرگز با شدت امروز مطرح نبوده است؛ تا حدی که طبقه حاکم در ایران تحت رهبری ولی فقیه، بخش عمده ای از مشروعیت خود را با ترویج این مفهوم و با توجه به ملاحظاتی نظری، عقیدتی و عینی به دست آورده است.  

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران