«رسانه» گزارش وضعیت ماه سپتامبر 2022 میلادی را منتشر می کند

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=3209

مؤسسه بین المللی مطالعات ایران «رسانه» گزارش وضعیت ایران در ماه سپتامبر 2022 میلادی را منتشر می کند. در این گزارش برای همه مخاطبین و مخصوصا برای پژوهشگران توصیف دقیقی از بازه زمانی مورد پایش و تحلیل، ارائه شده است تا درک درستی از وضعیت ایران به دست آمده و اوضاع و تحولات گوناگون آن مورد مقایسه قرار گیرد. این گزارش شامل سه بخش عمده است: بخش اول به امور داخلی ایران، بخش دوم به امور کشورهای عربی و بخش سوم به امور بین الملل اختصاص دارد. در بخش امور داخلی، این گزارش به سه محور توجه نموده است. در پرونده ایدئولوژی، به بررسی توهین مداح باسم کربلایی به صحابه و ابعاد سیاسی این توهین پرداخته شده است. علاوه بر آن، موضوع بی توجهی به حقوق بشر و مظلومیت زنان در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در پرونده سیاسی، به شعله ور شدن خشم مردمی در ایران در پی کشته شدن مهسا امینی دختر کرد به دست « پلیس امنیت اخلاقی» و نیز سرکوب وحشیانه مردم بلوچ به دست نیروهای پلیس و سپاه پرداخته شده است.

اما در پرونده اقتصادی، موضوع پیوستن ایران به سازمان شانگهای و اهداف و نیز مسائلی که ایران را به پیوستن به این سازمان واداشت و نیز چالشها و فرصتهای آینده ایران مورد بررسی قرار گرفته است. اما در پرونده نظامی این گزارش دو عنوان اصلی خودنمایی می کند که عبارتند از: حمله موشکی ایران به مناطق کردنشین عراق و توانایی پدافند هوایی اوکراین در مقابله و سرنگونی پهبادهای ایرانی که توسط روسیه در این جنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

اما در پرونده کشورهای عربی، چهار محور اصلی مورد بررسى قرار گرفته اند. محور اول عبارت است از: تحمیل سیاست عمل انجام شده بر جزایر اشغالی امارات، و روابط ایران و کشورهای خلیج پشت تریبون سازمان ملل. اما محور دوم به تعاملات ایران- یمن پرداخته و ابعاد موضع حوثی – ایران نسبت به آتش بس و موضع شورای رهبری ریاست جمهوری یمن در قبال مخالفت حوثی ها با تمدید آتش بس را مورد بررسی قرار داده است. اما محور سوم روابط ایران و عراق را تحت سه عنوان به بحث گرفته است که عبارتند از: جریان صدر برای انحلال پارلمان با انبوه چالشها روبروست، عزم جریان صدر به انحلال پارلمان و مدیریت مرحله پیش رو، چارچوب هماهنگی و چالشهای فراروی تشکیل حکومت. اما محور چهارم تعاملات ایران و سوریه را تحت سه عنوان مورد بررسی قرار داده است که عبارتند از: ابتکار اردن برای راه حل سیاسی در سوریه، اردن و تهدیدهایی که از طرف سوریه متوجه آن است و عواملی که در موفقیت و شکست ابتکار اردن نقش دارند.

و در نهایت پرونده امور بین الملل به تعاملات ایران با ایالات متحده و اروپا پرداخته است. روابط امریکا و ایران در چهار محور به بحث گرفته شده است که عبارتند از: مذاکرات بی نتیجه برجامی، تحریمها و فشارهای متقابل، حمایت امریکا از اعتراضات در ایران و در نهایت، نتیجه گیری و دورنمای روابط. اما در مورد روابط ایران و اروپا، مهمترین تعاملات میان طرفین در ماه سپتامبر 2022 میلادی پایش شده است که عبارتند از: هشدار آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد افزایش ذخیره اورانیوم ایران و نیز گفتگوهای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با تروئیکای اروپایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک. همچنین اقدام کشور آلبانی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ایران در پی حمله سایبری هکرهای مورد حمایت سپاه پاسداران نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفته است. 

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران