“رسانه” گزارش وضعیت ایران در ماه ژانویه 2024 میلادی را منتشر می کند

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=3748

مؤسسه بین المللی مطالعات ایران «رسانه» گزارش وضعیت ایران در ماه ژانویه 2024 میلادی را منتشر کرد. این گزارش توصیف دقیقی از بازه زمانی مورد پایش و تحلیل را برای عموم مخاطبان و مخصوصا برای پژوهشگران ارائه می دهد تا ضمن برجسته کردن وضعیت ایران، اوضاع و تحولات مختلف آن را مورد مقایسه قرار دهد. این گزارش سه بخش دارد که عبارتند از، بخش اول: تحولات امور داخلی ایران. بخش دوم: مناسبات ایران و جهان عرب. بخش سوم: روابط ایران با قدرتهای منطقه ای و بین المللی.

در ارتباط با تحولات امور داخلی ایران، فضای داخلی ایران در طی ماه ژانویه 2024 میلادی شاهد تحولات چندی در سطوح سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و ایدئولوژیک بود که می توان با پرداختن به این موضوعات مهمترین این تحولات را پوشش داد:

_ با نزدیک شدن موعد انتخابات نگرانیهای نظام از کاهش میزان مشارکت نیز افزایش یافته است. _ افزایش زیاد نرخ دلار در مقابل پول ملی ایران.

_ ایران سه ماهواره به فضا پرتاب کرد.

_ خودکشی راهی برای فرار از بحرانهای داخلی ایران.

_ استفاده سیاسی از فتوا و ایدئولوژی.

در حالیکه مناسبات ایران با برخی از کشورهای عربی تحولات مهمی را تجربه کرد؛ مناسبات ایران با برخی از کشورهای عربی مانند عراق، سوریه و یمن مخصوصا بعد از افزایش تنشها در عراق در پی حملات ایران علیه اهداف آمریکا و اسرائیل و حمله شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران به پایگاه آمریکایی در شرق اردن، تحولات بسیار مهمی را شاهد بود. و در سوریه، عملیات پیاپی اسرائیل به کشته شدن چندین تن از فرماندهان سپاه پاسداران انجامید. اما در یمن، در پی حمله حوثی ها به کشتیهایی که از باب المندب به سوی اسرائیل در حرکتند، کشورهای غربی با گروه حوثی درگیر شدند. این بخش از گزارش، مناسبات ایران با این سه کشور عربی را با پرداختن به این موضوعات زیر ذره بین می برد:

_ ایران و بازگشت دوباره تنشها به عراق.

_ مثلث تنش ایران، اسرائیل و روسیه در سوریه.

_ درگیریهای کشورهای غربی با حوثی ها در دریای سرخ. 

در مورد روابط ایران با قدرتهای منطقه ای و بین المللی باید گفت که بعد از حمله شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران به پایگاه آمریکایی در اردن، روابط آمریکا و ایران شاهد تنشهای فزاینده ای بود. اما روابط ایران با کشورهای اروپایی به خاطر مسائل اختلافی همچنان پر تنش مانده است و اخیرا اتهام زنی های لندن به تهران در مورد دست داشتن در ترور مخالفین ایرانی در خارج و نیز حمایت ایران از حمله حوثی ها به کشتیرانی در دریای سرخ، به این تنشها دامن زده است.

این بخش به بررسی این دو پرونده اختصاص دارد:

_ علی رغم افزایش تنشها، ایالات متحده و ایران از رویارویی مستقیم پرهیز می کنند.

_ افزایش تنش در روابط ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و انگلستان.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران