«رسانه» گزارش وضعیت ایران در ماه جولای 2024 میلادی را منتشر می کند

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=3970

مؤسسه بین المللی مطالعات ایران «رسانه» گزارش وضعیت ایران در ماه جولای 2024 میلادی را منتشر کرد. این گزارش برای عموم مخاطبان و مخصوصا برای پژوهشگران توصیف بسیار دقیقی از بازه زمانی مورد نظر ارائه می دهد و ضمن ارائه تصویری درست از وضعیت ایران، اوضاع و تعاملات گوناگون آن را مورد سنجش قرار می دهد. این گزارش از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول به تحولات داخلی ایران می پردازد و بخش دوم مناسبات ایران با جهان عرب را مورد توجه قرار می دهد.

در مورد تحولات داخلی، ایران در طی ماه جولای 2024 شاهد تحولات چندی در حوزه های سیاسی، نظامی، اجتماعی و ایدئولوژیک بود. برای بررسی تحولات ماه جولای، به این موضوعات می پردازیم: چالش های متعددی در کمین اوست؛ رئیس جمهور جدید ایران رسما کار خود را آغاز می کند، قراردادهای تسلیحاتی میان ایران و ارمنستان، تلاشهای بی وقفه ایران برای احداث پایگاهی در دریای سرخ، مسأله قومیت ها در دوره ریاست جمهوری پزشکیان، و تعطیلی مرکز اسلامی ایران در هامبورگ.

روابط ایران با برخی از کشورهای عربی و منطقه ای تحولات مهمی را به خود دید. در مورد عراق، بعد از اظهارات وزیر امور دینی پاکستان مبنی بر ناپدید شدن 50 هزار پاکستانی در عراق، بغداد وارد یک تنش سیاسی با اسلام آباد شد. در سوریه، مرگ دو تن از چهره های پرنفوذ سوری، گمانه زنی های زیادی را در فضای سیاسی مطرح کرد. برخی این فرضیه را مطرح می کنند که این دو تن به دستور بشار اسد حذف شده اند. اما برخی دیگر حذف این دو نفر را ناشی از جنگ منافع ایران و روسیه در سوریه می دانند. در این گزارش، برای بررسی تعاملات ایران با این کشورهای عربی و منطقه ای به این موضوعات می پردازیم: واکنشها به ناپدید شدن هزاران پاکستانی در عراق، تداوم حملات به منطقه جرف الصخر، حذف محمد قاطرجی و لونا الشبل و جنگ منافع در سوریه، و ترور هنیه و جنگ اطلاعاتی میان ایران و اسرائیل.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران